Column; Actueel?

Geplaatst door Westlanders.nu op 09-02-2016 09:05

's-Gravenzande 10.02.2016 - Als we daar over spreken dan bedoelen we de 'dingen die aan de orde zijn', gebeurtenissen die de aandacht vragen omdat ze nu gebeuren of net gebeurd zijn!


Maar heel snel is het actuele weer voorbij en dient het volgende zich al weer aan. Mooie en verdrietige gebeurtenissen trekken aan ons oog voorbij, maar door de hoge frequentie waarmee de media ons voorziet van nieuw nieuws, blijft het meestal niet lang hangen en zijn we alweer het volgende aan het verwerken.

Weet je nog wat er twee jaar geleden gebeurde, op acht Februari? Nee, al lang vergeten! Mevrouw Els Borst, voormalig minister van gezondheid, werd vermoord in haar garage. Wij waren het al lang vergeten, tot vorige week de verdachte Bart van U. een bekentenis aflegde dat hij dat had gedaan, en waarom. Eergisteren werd er een Zuidwesterstorm voorspeld en gingen meerdere carnavalstochten om die reden niet door; gisteren begon het Chinese Nieuwjaar en bezoekt bondskanselier mevrouw Merkel Turkije inzake het vluchtelingenprobleem.

Column; Waarheen.......?

 

In dat verband wordt er in Europa overlegd om de grenscontroles weer in te stellen! Gaat het Schengenverdrag aan diggelen? En dat er in Oekraine nog steeds gevochten wordt, denk je dáár nog aan? En dat V&D failliet is, maar er waarschijnlijk wel een doorstart volgt? En 100 jaar geleden was de Eerste Wereldoorlog in volle gang! En vandaag is hét breaking news, dé actualiteit van de dag nog steeds de strijd in Syrië en daarmee gepaard gaande vluchtelingenprobleem voor Europa en het asielbeleid van elk van de lidstaten! Ik noem je nu zomaar even wat feiten en nieuwsflitsen die actueel zijn of [al] niet meer. Het komt, het vindt plaats, het gaat, het verdwijnt, raakt in de vergetelheid, en zo gaat het door, schijnbaar eindeloos.........!

Nadenkend over al deze gebeurtenissen kom ik tot het besef dat de meeste van deze actualiteiten maar even duren en het maar even hot news is, al kan het vaak wel grote gevolgen hebben! Meten we het af op de eeuwigheid, dan is de duur van elke gebeurtenis maar een fractie van tijd!

De enige uitzondering vormt eigenlijk de Man waarvan we nog maar kort geleden Zijn geboortefeest vierden, JEZUS! Is het niet op z'n minst opmerkelijk dat Hij zo actueel is, én blijft, over heel de wereld?  Wie is Hij voor jou, als je er serieus over nadenkt? Héb je je dat ooit wel eens afgevraagd?

Hoe actueel is Jezus voor jou in het totale wereldgebeuren van deze dagen? Je kunt van álles zeggen dat het van voorbijgaande aard is, maar van Hém niet! Hij was en is en komt! In het Boek van God, de Bijbel, ook al zo'n bijzonder Boek wat de eeuwen door gebleven is, vind je dat allemaal beschreven! Door de eeuwen heen hebben miljarden mensen in Hem geloofd en zijn Hem nagevolgd, en nog altijd gaat het door en komen duizenden mensen samen om over Jezus te horen en Hem te vereren, de Énige levende God, Die de hemel en aarde schiep en nog altijd in stand houdt!

Is het niet bijzonder dat álles uiteindelijk zijn actualiteit verliest, naar de achtergrond en in het niet verdwijnt, maar dat alles wat met Jezus te maken heeft actueel is en blijft? Kijk naar Hemzelf, kijk naar de Bijbel, Gods Woord, kijk naar Israël, Gods volk waaruit Jezus werd geboren, het heeft allemaal nog niets aan actualiteit verloren! Duivelse machten hebben het alles uit willen roeien; Jezus werd ter dood gebracht door kruisiging, maar Hij stond weer op uit Zijn graf, na drie dagen! Het volk Israel is de eeuwen door belaagd geweest en men heeft het door vele pogroms, de Holocaust en andere vernietigingsacties van de aarde willen verdelgen, en nog steeds, maar het lééft, bloeit op en is tot grote zegen voor heel de aarde!

En Jeruzalem, het is vele malen veroverd en verwoest en in andere handen geweest, maar God Zelf heeft deze stad bestemd als hoofdstad van Israel én als de stad van waaruit eens Zijn Zoon Jezus de aarde zal regeren! En de Bijbel? Men heeft haar verboden, verbrand, mensen vermoord die het in bezit hadden, kortom, het Boek van God moest ook uitgeroeid worden, maar het is nog steeds een Bestseller en het meest gelezen Boek ter wereld! Toch echt wel feiten die tot nadenken moeten stemmen, vind ik. Wat denk jij er van? Jezus, een Feit of een fictie?

Je leven kan heel actueel zijn, en geslaagd; een goeie baan, je vakantie alweer geboekt, een mooi gezin, en alle narigheid ver van je bed! Ik gun het een ieder van harte maar ook de actualiteit van jouw leven hangt af van maar één ademtocht, kijk maar om je heen! Het kan ook zijn dat je niet meer zo jong bent en/of tobt met je gezondheid of met andere nare problemen, en dat de dingen van de dag over je heen vallen als een last. In beide gevallen wil ik aandacht vragen voor de actualiteit van JEZUS!

Al meer dan 2000 jaar klinkt de roep van Hem door de wereld, en het klinkt nog altijd even luid en duidelijk: "Kom tot Mij", en tallozen kwamen al en kozen werkelijk voor Hem en gaven hun leven aan Jezus Die eenmaal Zijn leven gaf aan het kruis, voor de hele mensheid, ook voor jou! Hij droeg de straf voor al je zonden; dát erkennen en belijden én in dankbaarheid aanvaarden, dát maak je tot een volgeling van Jezus! Hém gaan volgen, dat is zo gek nog niet, maar uiterst actueel! Loop niet achter de feiten aan, die allemaal in het niet verdwijnen, maar kom tot JEZUS! Dan blijf je, samen met Hem en talloze geredde zondaars tot in eeuwigheid ACTUEEL!

Luister naar de blijde Boodschap van Gods liefde en genâ!
Van ontferming en bevrijding, door het kruis van Golgotha!

Allen zijn wij afgeweken van het doel, door God bereid.

Allen hebben wij gezondigd, derven Godes heerlijkheid.

2. God, rechtvaardig doch vol liefde, zond Zijn Zoon op aarde neer

om de straf voor ons te dragen. Hij werd aller heren Heer.

Want Zijn sterven bracht verzoening. Aan het kruis heeft Hij voldaan.

Allen die in Hem geloven mogen vrij tot God nu gaan.

 3. Hoor de woorden van de Heiland gij die leeft in vrees en strijd.

“Komt tot Mij, belast beladen k’ Geef u rust en zaligheid.

O, bedenk toch eens te sterven, zonder dat gij zijt verlost. Waarom zoudt gij ook niet komen?

 4. Gods bazuin zal weldra klinken. Jezus komt in majesteit.

Allen, die in Hem geloven, Neemt Hij op in heerlijkheid.

Hoor, Gods kin'dren bidden smekend: "Kom, Heer Jezus, spoedig weer."

Geef, mijn vriend, je hart aan Jezus En verwacht Hem als uw Heer. [Joh. De Heer 893]

H. van den Berg,

Tel. 06-15062838

E-mail: berg.services@telfort.nl

 

 

 

 

 

Reacties ((geen reacties geplaatst))

Nog geen reactie geplaatst

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.