Column: Eschatologie.

Hans van den Berg

's-Gravenzande 09.10.2022 - Laat je dit keer niet afschrikken door het ‘vreemde’ woord; ik zal verder helder en duidelijk zijn over dit bijzondere onderwerp!


Bijzonder, ja, wat vinden wij eigenlijk nog bijzonder? Naast onze persoonlijke bijzondere dagen, verbandhoudend met geboorte, huwelijk, succes, overlijden en andere gedenkdagen, kennen we tegenwoordig gemiddeld wel elke week een bijzondere dag. De eerstkomende is nu nationale krokettendag, morgen! De Werelddierendag hebben we net achter de rug, en zo volgen er vanaf vandaag nog 84, want dan is dit jaar al weer voorbij! Wat gaat het snel hè. Het zijn allemaal dingen die met deze wereld te maken hebben; gedenken, herdenken, aardse gebeurtenissen, ‘dingen die gebeuren’ op het aardse toneel, en al die gebeurtenissen volgen elkaar in een razend tempo op, en het lijkt er op of er nooit een eind aan zal komen! Heeft dit alles te maken met dat vreemde [Griekse] woord, hierboven, vraag je je wellicht af?


Foto Getty Images

Ja, inderdaad, het woord betekent: ‘leer der laatste dingen’, waarmee bedoeld wordt wat er zal gebeuren in de ‘eindtijd’ en daarna. Omdat ik er van overtuigd ben dat wij nú in die eindtijd leven, wil ik deze ‘leer’ stellen tegenover de ‘leer van de aardse dingen’, een leer waarvan we zó vol zijn, dat we aan dat andere niet [meer] of nauwelijks nog toekomen! Naast al onze persoonlijke beslommeringen zijn er de gebeurtenissen op het wereldtoneel, die een omvang van ongekende grootte aannemen, en onze aandacht volledig opeisen! Maar dát zou ons juist moeten bewegen tot meer bedachtzaamheid en waakzaamheid, waartoe de Bijbel ons oproept! Jezus zelf, notabene, wist dat deze tijd zou komen, en waarschuwt bij herhaling om alert te zijn, en ons niet totaal te verliezen in al dit aardse gedoe!

Geloof je dat de zondvloed heeft plaatsgevonden? En weet je waarom het gebeurde? De mensen van toen gingen geheel op in aardse zaken, omdat ook toen de ‘leer der aardse dingen’ hoog genoteerd stond. Niets was belangrijker dan dát, net als nu, voor heel veel mensen! De ‘leer der laatste dingen’ wordt alleen nog maar bestudeerd door wereldvreemde ‘betweters’, ja toch? Noach was er ook zo één; hij bouwde in opdracht van God een ark, op het land, [water was nergens te bekennen!] en hij waarschuwde zijn tijdgenoten voor het dreigende gevaar, vanwege hun goddeloze leven, hun leven, zonder rekening te houden met God. Maar niemand luisterde; zij zágen wat er gebeurde, maar het was hun een dwaasheid!

En toen de zondvloed kwam, als straf voor hun goddeloosheid, gebeurde wat God had gezegd, door de mond van Noach: “Alles wat ademde en op het land leefde verdronk.”[Gen.7:22]

Eeuwen later gebruikte Jezus deze gebeurtenis als waarschuwing voor de mensheid. Hij spreekt over de tijd dat Hij terugkomt, en Hij is daar heel duidelijk over. “Tegen de tijd dat Ik terugkom, zal men net zo onverschillig tegenover God staan, als de mensen in de tijd van Noach.” [Luc.17:26] Als ik zo om me heen kijk, in ons land, in Europa, als ik zie en opmerk wat er allemaal in de wereld gebeurt, en dat vergelijk met wat Jezus allemaal heeft gezegd en voorzegd over de wereldsituatie op het moment van Zijn wederkomst, [lees Matt. 24 en 25, o.a.] dan kan ik alleen maar concluderen dat Zijn komst aanstaande is, en dat het de hoogste tijd is om bezig te zijn met de ‘leer der laatste dingen’!

Ook voor u die er aan twijfelt, of het helemáál niet gelooft! Ook voor jou die bezig is met een leven dat nergens toe leidt! Dát is toch wel het minste wat je kunt gaan doen, tenzij je, net als de tijdgenoten van Noach, het maar larie en nonsens vindt! Als je het wél gelooft, laat het dan niet rusten maar praat erover met mensen om je heen; familie, buren, collega’s; geliefde relaties gaan een afgrijselijke eeuwigheid tegemoet als ze volharden in hun onverschilligheid en ongeloof! Houdt het niet voor jezelf; Jezus zegt: “Hetgeen gij hoort met uw oor, predikt {schreeuwt} dat van de daken.”[Mat.10:27, SV]


Foto Christipedia

Noach waarschuwde zijn tijdgenoten, en dat wil ik graag mijn tijdgenoten doen, vóór het doek valt! Een zondvloed zal er niet meer komen, maar wél het laatste oordeel van God! Nu is er nog de tijd om daaraan te ontkomen, door bekering! Anders zul je er in omkomen, voor eeuwig! God laat je de vrije keuze, maar Hij waarschuwt wél, tot het laatste toe! En dat laatste is dichtbij! Hierboven schreef ik over al die dagen die we gedenken en vieren. En ook God stelde bijzondere feesten in voor Israel. Op dit moment viert men daar het Soekot of Loofhuttenfeest, een feest gebaseerd op de Thora dat zeven dagen duurt en waarbij wordt herdacht dat de Israëlieten veertig jaar lang in de Sinaïwoestijn onder de bescherming van God rondtrokken waarbij ze verbleven in tenten of hutten. Op internet kun je er uitgebreid van lezen: www.eo.nl

De leer der laatste dingen wijst ons op een dag die je niet mee moet maken: de Dag des HEREN! De Bijbel schrijft daarover op tientallen plaatsen, o.a zegt de profeet Joël : "Want de Dag des HEEREN is groot en zeer vreselijk, en wie zal hem verdragen?" [Joël 2:11b, SV]‘

En op andere plaatsen, klip en klaar, lees het maar! De conclusie is:

'1. Het is een dag van Gods wraak (Jes. 2:12, 13:13, 34:8, 59:18 / Micha 5:14 / Sef. 3:8).

2. Een vreselijke en bittere dag (Joël 2:11b, Jes. 13:6, Sef. 1:14, Matt. 24:28).

3. Een duistere dag (Ez. 30:30, Joël 2:31, Amos 5:18, Hand. 2:20).' [citaat uit Zoeklicht]

Ik wil je niet angstig maken, ik geef een duidelijke Bijbelse, Goddelijke liefdevolle waarschuwing door. Er komt een gruwelijke tijd aan, waarschijnlijk niet ver van nu. Kun je dan nog wel hoopvol uitzien naar de toekomst? Jawel, mits je kiest voor Jezus! Want die oordeelsdag geldt niet voor de volgelingen van Jezus!  Voordat De Grote Verdrukking begint, komt Jezus Christus hen ophalen. Dat is een evacuatie, om hen te behoeden voor de rampen die plaats gaan vinden.

Deze Opname vertoont een opvallende overeenkomst met de redding van Noach en zijn gezin (Gen. 6-7, Matt. 24:39). Evenals de ark hen beschermde tegen de zondvloed, waarbij alle mensen omkwamen, redt de Opname de volgelingen van Jezus van de catastrofale gevolgen van de komende Grote Verdrukking. Het zijn geen fabels, het is geen prietpraat. Noach kondigde de zondvloed aan, en hij kwam. Ik kondig, en met mij velen, de Dag des HEREN aan, want die komt, onherroepelijk! Ga luisteren en leren van de leer der laatste dingen! God wil niet dat je omkomt, dááróm gaf Hij zijn Zoon Jezus. Omdat Hij van je houdt!

Eens zal de dag vol blijdschap zijn,
Als God, de Heer de Heren,
Als Koning van Zijn rijksdomein
Op aard’ zal triumferen.
Maar God alleen,
Hij weet wanneer, O mens,
blijf Hem verwachten.
Eens komt die dag, die dag een keer,
Waarop wij nu nog wachten.

Eens zal de dag vol vreugde zijn,
Als zij die Hem geloven,
Verlost van alle angst en pijn
Voor Zijn troon Hem loven.
Maar God alleen,
Hij weet wanneer, O mens,
blijf Hem verwachten.
Eens komt die dag, die dag een keer,
Waarop wij nu nog wachten.

Eens zal de dag vol glorie zijn
Als wij Hem zullen eren
En loven met een groots refrein.
Lof zij U, Heer der Heren.
Maar God alleen, Hij weet wanneer,
O mens, blijf Hem verwachten.
Eens komt die dag, die dag een keer,
Waarop wij nu nog wachten.

(Lied 664 Joh. de Heer)

H. van den Berg, tel. 06-15062838/e-mail: berg.services@telfort.nl

Reacties (10 reacties geplaatst)

Berg god is liefde toch nou er is in de hele wereld weinig van te merken rampen oorlogen hongersnood hoe zit dat dan verklaring graag
Berg stop nu eens met dat zweverige gedoe we zitten meer met onze energie rekening
Ik verwacht in een volgende column ( over twee weken ) van de heer van den Berg eens een duidelijke en begrijpelijke verklaring waarom er op deze wereld zo veel verschillende geloven zijn die zich allemaal beroepen op de juiste uitleg van de bijbel en het geloof in "god" .......
Berg, schei tocht uit met die onzin, U schiet uw doel voorbij.
?
Ik krijg inmiddels wel een Duitse staander van deze openbare preken. Mocht het al zo zijn dat er ooit een “echte” God heeft bestaan, dan is er nog nooit, maar dan ook nooit enige snipper bewijs voor zijn bestaan geleverd. Alles bestaat uit pure fictie, fantasieën en niets, maar dan ook niets is ooit bewezen. De wel bekende reactie van de “echte” gelovige, die nu sidderend op zijn zetel zal zitten. Is dan, dat wij niet de ware gelovigen zijn en wij enkel en alleen nog maar in de HEL zullen belanden. Ik vind dat helemaal prima, liever mooie vrienden, vrouwen, mannen, drank en veel geld om er daar een top tijd van te maken. Want ik denk dat de HEL er op deze manier uitziet. En ja,…. dat GELOOF ik…
Lekker toch? Zo'n God die zint op vreselijke wraak en straf? Ook voor de onschuldigen...
Ik had nog wat hout in de schuur liggen.
Mijn ark schiet al aardig op.
Mijn goudvis Jaws mag ook mee!
Doet me denken aan de hel en verdoemenis preken in mijn geboortedorp in Zeeland.
Gelukkig kom ik in de hel. Daar zitten ook alle vrouwen van losse zeden.
Jahaaa...! Bangmakerij. Daar zijn de religieuzen goed in. Dan hou je het gepeupel misschien in bedwang! De leraar godsdienst op mijn school van 1951 vertelde ons al dat de eindtijd was aangebroken. De grote "profeten" dreigden er ook al mee.

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.