Column; Generaal Pardon!

Geplaatst door Westlanders.nu op 13-12-2016 06:32 - Gewijzigd op 13-12-2016 06:44

's-Gravenzande 13.12.2016 - Tóch wel een interessant onderwerp, een paar weken voor we het kerstfeest vieren. ‘Kwijtschelding voor iedereen’,


betekent het volgens  het woordenboek. Het is bijna tien jaar geleden dat er in ons land zo'n generaal pardon van kracht werd voor duizenden asielzoekers die veelal jaren wachtten op een status. Achteraf is gebleken dat velen hebben gelogen over hun identiteit, om zo toch aan hun verblijfsvergunning te komen. Door deze frauduleuze handelingen ondervinden velen nu grote problemen bij het over laten komen van familie en bij het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.

Dit jaar zijn er inmiddels ongeveer 23.000 vreemdelingen weer vertrokken, die hier niet mochten blijven, volgens staatssecretaris Dijkhoff, deels onder begeleiding, deels zelfstandig. Toch zijn er ook weer voor het nieuwe jaar initiatiefnemers die een petitie zijn gestart voor een nieuw generaal pardon, onder de naam: Geen kind aan de kant. Met als beweegredenen dat er: ' ook nu genoeg kinderen en volwassenen zijn die geen vooruitzichten hebben omdat hun verblijf in Nederland niet zeker is. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.'

Er is er één jarig.....

Deze uitspraak bracht mij bij het Kerstgebeuren, en werd ik bepaald bij het Lam van God, dat ruim 2000 jaar geleden naar de aarde kwam, om het generaal Pardon van God tot uitvoering te brengen. God, de Zoon, als een Baby'tje lag Hij daar in de stal, de Redder der wereld, als een Lammetje! Maar het ‘Lammetje’ werd Lam, en toen Johannes Hem zag gaan zei hij dat ook, tegen de omstanders: “Zie het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.” [Joh.1:29] Dát was de start van Zijn werk, waarvoor Hij was gekomen. In tegenstelling tot Gods werkelijke vijand, de duivel, die “rondgaat als een brullende leeuw”, [1Pet.5:8] ging Jezus rond als het Lam van God, weldoende, genezing brengend en vertellend over de blijde Boodschap van het komendeGenerale Pardon!

Heel bewust en vrijwillig was Hij op weg naar Zijn eigen kruisdood, als een Offerlam! De mensen die de Waarheid, die Hij verkondigde, niet meer konden verdragen hadden geen pardon met Hem, ze sloegen Hem aan het kruis. En zijn Vader? Die had óók geen ‘pardon’ met zijn Zoon, het ergste wat Jezus overkwam! “Mijn God, waarom heeft U Mij verlaten, “[Mat. 27:46] riep Hij uit, in het duisterste moment van Zijn aardse leven! Maar het antwoord wist Hij zelf; Hij had het antwoord al gegeven aan de mensen, toen Hij begon aan Zijn missie: “Alzo lief heeft God de wereld [de mensen] gehad, dat Hij zijn Zoon gegeven heeft, “ als een Lam, een Offerlam! Waarom? Voor dat generale Pardon, “opdat ieder die in Jezus gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven zal hebben.”[Joh.3:16]

Die kwijtschelding is er voor iedereen die gelooft! De Waarheid van God laat niets aan duidelijkheid te wensen over; geloof je in het Lam van God, die met Zijn eigen leven een generaal Pardon voor jou verwierf, dan heb je eeuwig zalig leven! Geloof je het niet, dan heb je een eeuwig onzalig leven! Daarom schrijf ik je vandaag, even voor het geboortefeest van Jezus aanvangt.

Ik weet wel, het is voor velen een zwak en dwaas verhaal, zo anders als waar wij als mensen op ingesteld zijn. Een baby'tje, een lam, een leven offeren; wij houden meer van kracht en macht, de moed van een leeuw, knokken en gáán! Ook dat weet onze Schepper; dat dwaze is ook niet voor ‘wijzen’ en ‘verstandigen’, maar voor mensen met een ‘kinderlijk’geloof! [Luc.10:21]

Als je de Bijbel gaat lezen, dan ontdek je dat Hij houdt van het zwakke, het simpele en eenvoudige. Het volk Israël trok door de woestijn, en werd overvallen door een slangenplaag. Mensen werden gebeten en stierven eraan; God kwam te hulp en zei tegen Mozes dat hij een lange stok moest plaatsen, met een koperen slang in de top. En, zei God, heelsimpel: "iedereen die naar die slang kijkt gaat niet dood als hij of zij gebeten is, maar die zal léven"![Num. 21]

Heel simpel, opkijken en genezen! Wie wil dat niet? Opkijken naar ‘God aan het kruis’ en geloven in dat Lam, dat werd ‘geslacht’, en je valt onder het generaal Pardon van God de Vader!

Weet je, voor God hoef je niks! “Wees niet bevreesd, geloof alleen”, zei Jezus. [Mar.5:36] Dáár komt het op aan, wie je ook bent! Voor God is iedereen van het grootste belang, of je nu een succesvolle zakenman of vrouw bent, of een gelukkige huisvrouw of man, een “geknakt riet” of een “rokende vlaspit”, waarvan Jesaja al schrijft dat Jezus deze niet zal breken of uitdoven! [Jes. 42:1-4, Mat.12:20] Het door de God van hemel en aarde bewerkte generale Pardon is voor jou en mij en elke asielzoeker die in geloof op wil zien naar het Lam, waarvan wij straks Zijn verjaardag gedenken.

En dan staan we weer op de drempel van 2017; we komen steeds dichterbij het moment dat Jezus komt op de wolken, om hen die onder het PARDON vallen op te nemen! Daarna komt Hij terug naar deze aarde, nu niet meer als een Lam, maar als de Leeuw van Juda! Hij komt in macht en majesteit, en iedereen zal Hem zien! Zal Hij joUw Redder zijn, of je Rechter?

Ga je voor het generale pardon? Welke asielzoeker zal daar nog over twijfelen of 'nee, dank u' zeggen? Kwijtschelding voor iedereen; dáárvoor zond God Zijn Zoon, dáárvoor gaf Jezus Zijn leven! Ga je er aan voorbij, of ga je Hem er voor danken?

Zo lief had God de Vader ons,

dat Hij zijn eigen Zoon zond

tot heil van ons gebroken hart,

omdat Hij ons zo kostbaar vond.

Hoe diep en schrijnend was Gods pijn

toen Hij zijn Zoon zo lijden zag;

toch is het Jezus' bloed dat ons

weer dicht in zijn nabijheid bracht. [opw.509]

H. van den Berg,

Tel. 06-15062838

E-mail: berg.services@telfort.nl

 

 

 

Reacties ((geen reacties geplaatst))

Nog geen reactie geplaatst

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.