Column: Hoe verder?

Hans van den Berg

's-Gravenzande 13.03.2020 - Vroeger waren er nog wel eens periodes dat er weinig te beleven viel in de wereld, wat nieuwsgaring betrof, ook wel komkommertijd genoemd.


Daar is nu geen sprake [meer] van.

Als je alles eens op een rijtje zet van wat er momenteel plaatsvindt dan sta je versteld van zóveel gebeurtenissen in een zélfde periode. En bij al die vaak verrassende situaties rijst telkens weer de vraag: hoe nu verder?

Je weet wel dat we in ons land, maar ook in Europa én wereldwijd, al enige tijd worstelen met het klimaat op onze planeet, en dat dát bijna alle aandacht opeist, opeisté! Want nu is het even ondergesneeuwd door een virus dat zich gestaag verspreidt over heel de wereld, het Coronavirus!

Het is een soort griep dat het veroorzaakt, maar dan anders! Wel heel ingrijpend, de maatregelen die getroffen worden, het ontwricht in alle sectoren het normale leven! Faillissementen dreigen doordat orders niet uitgevoerd kunnen worden, in Italië is het zelfs verboden om zich te verplaatsen, en in Israel moet je als toerist eerst twee weken in quarantaine voor je van je vakantie kunt gaan genieten! Heel belangrijke sportwedstrijden gaan niet door, of worden zonder publiek gespeeld, en of de Olympische Spelen straks doorgaan, dat is nog maar de vraag! Kortom, het loopt behoorlijk ' in het honderd', op onze aarde! Zelfs de aandelenbeurzen worden in deze dagen hard getroffen door het 'virussyndroom', nog verstrekt door een olieoorlog tussen Saoedi-Arabië en Rusland, waardoor de waarden voor miljarden verdampten, in een paar dagen tijd!

Er hoeft maar iets te gebeuren of we worden aangetast in onze gezondheid of onze aardse bezittingen! Hoe kwetsbaar zijn we! Er hoeft maar iets te gebeuren of het kruitvat, het Midden Oosten, ontploft. Israel wordt aan alle kanten bedreigd door Islamitisch terrorisme, onder leiding van Iran, dat niet anders wil dan dit volk van de aarde verdelgen!

Bijzonder dat juist in deze week in Israël het Purimfeest wordt gevierd; men denkt terug aan een gebeurtenis die in de vijfde eeuw voor Christus plaatsvond. In die tijd verbleven veel van de Joden nog in ballingschap, in Perzië, dat nu dus Iran genoemd wordt.

Ook was daar Esther, een Joods meisje dat trouwde met de Perzische koning Ahasveros. Haman, [niet Hamas!] een kwaadaardige adviseur van de koning, haat het Joodse volk en is er op uit om het uit te roeien! Bijna was het ook gelukt maar Esther komt er achter, gewaarschuwd door haar oom Mordechai. Uiteindelijk ging Haman aan de galg die voor Mordechai was bestemd! Wat bijna een doemdag zou zijn geworden werd tenslotte een feestdag voor Israel! Sinds die tijd viert men het tijdens een nationale feestdag waarop de God van Israël redding bracht! Je vindt deze bijzondere en spannende geschiedenis terug in de Bijbel, in het boek Esther.

Ik noemde enkele voorbeelden van wat er in de wereld gaande is en waarbij je kunt denken: hoe nu verder? Er is een krant vol te schrijven met dit soort situaties, ook vanuit het persoonlijke leven. Je ondervindt het misschien wel op dit moment, waarbij u zich afvraagt hoe het verder moet! Deze wereld, met al haar perikelen van oorlogen, armoede, ziekte, financiële zorgen, ecologische problemen én onze eigen miskleunen zadelt ons op met onzekerheid, angst en verdriet. Het kan er hopeloos uitzien voor jou en mij, maar de God van Israël belooft Zijn volk en ook óns een hoopvolle toekomst al wij ons in soms wanhopige omstandigheden aan Hém toevertrouwen! En wat Hij belooft, dáár kun je van op aan! Hij zegt tegen jou, heel persoonlijk: “Wentel[Vertrouw]je weg aan de Mij toe, vertrouw op Mij, Ik zal het doen.” [Ps. 37:5 v.v.]

En tegen de volken zegt God: “Wend u tot Mij en word behouden, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer.” [Jes. 45:22] God heeft het tegen iedereen, Hij verlangt er naar om iedereen het béste te geven, zodat we voor deze tijd én de eeuwigheid geborgen zijn en ‘gebeiteld’ zitten! Daarom moeten we ons wentelen en wenden naar Hem; dat betekent dat we gaan doen wat Hij het beste voor ons vindt, en dát vind je in Zijn Woord, de Bijbel! Daarin wordt bekendgemaakt dat God ons het Allerbeste al heeft gegeven: Zijn Zoon Jezus! En “mét Hem wil Hij ons ook álle dingen schenken! [Rom. 8:32] Daarom weet ik hoe je verder moet: met JEZUS! Niet altijd makkelijk maar wel de Beste Weg, de Enige Weg!

Als je overvallen wordt door angst vanwege alles wat er gebeurt, en alle onzekerheid die er is, roep dan tot God! Hij kijkt al zó lang naar je uit! En écht, Hij laat niemand staan die tot Hem roept! Je bent maar één gebed bij Hem vandaan.

Op een scheurkalenderblaadje las is:

Mijn gevoel zegt: kijk eens om je heen! Maar Jezus zegt: zie op Mij.
Mijn gevoel zegt: hier kom ik nooit uit. Maar Jezus zegt: Ik maak je vrij.
Mijn gevoel zegt: je struikelt telkens weer. Maar Jezus zegt: Ik hou je vast.
Mijn gevoel zegt: de zorg drukt je terneer. Maar Jezus zegt: geef Mij je last.
Mijn gevoel zegt: jij schiet altijd te kort. Maar Jezus zegt: in Mij ben je volmaakt.
Mijn gevoel zegt: je woorden zijn zo krachteloos. Maar Jezus zegt: Ik raak je hart aan.
Mijn gevoel zegt: je bent zo minderwaardig. Maar Jezus zegt: kostbaar ben je in Mijn oog.
Mijn gevoel zegt: ga maar heel diep gebukt. Maar Jezus zegt: hef je hoofd omhoog.
Mijn gevoel zegt: jij kunt alleen maar huilen. Maar Jezus zegt: verblijd je te allen tijde.
Mijn gevoel zegt: toe maar, trek de muur maar op. Maar Jezus zegt: niets kan jou van Mijn liefde scheiden!

Wat Jezus zegt kun je terugvinden in de Bijbel, wat je gevoel zegt word je aangepraat door een negatieve geest, een handlanger van de duivel! “Verzet u tegen de duivel” zegt Gods woord, “ en hij zal van u wegvluchten.” [Jac. 4:7, het Boek]

Veel mensen menen het zelf wel te kunnen, hun trots weerhoudt hen om met hun angst tot Jezus te gaan. Maar als je gaat doen wat Psalm 107 zegt: “ Toen riepen zij tot de Here in hun benauwdheid”, dán gaat God doen wat Hij daar ook deed: “En Hij verloste hen van hun angsten.”

H. van den Berg, tel. 06-15062838

E-mail: berg.services@telfort.nl

Reacties (13 reacties geplaatst)

Dit komt de kerk heeeeel best uit. Angst is het verdienmodel. Zonder angst geen kerk immers.
Lees en herlees Gods Woord, de Bijbel. Zet uw kleine verstand op nul, en geloof Hem, Die al deze dingen voorzegd heeft door Zijn Profeten, Apostelen, Herders en Leraars.
Gelooft Zijn bril en troostrijk Woord; verhard u niet, maar laat u leiden.
Wees blij wat we alle jaren hebben mogen ontvangen.
Nu het moeilijk is moeten we vertrouwen hebben.
Lees het stukje nog eens goed.
En wees niet zo negatief!!
De waarheid, de troost, steun en het eeuwige leven vindt je bij God en zijn zoon Jezus Christus. Amen!
Zo jammer dat dit voorbij komt op een nieuws website, zit je toch niet op te wachten in de moderne tijd.
Tja, dat worden ook geen kerkdiensten meer van meer dan 100 man. Oh nee, dat halen jullie tegenwoordig niet meer. Toch?
Waar je het elke keer weer vandaan haalt weet ik niet. Maar bij elke column die je schrijft haak ik halverwege af. Er zit geen enkele vorm van vermaak in of iets wat mij kan raken. Misschien is het wel daarom dat ik het niks vind, de kerk. Weinig humor, geen gezelligheid en veel vaag gebrabbel.
mooi!
Nah, het komt goed. Gewoon al die geld in de wereld herverdelen. Als iedereen heeft wel wat dan is iedereen blij. Zo simpel is het
‘K word zo moe van die man ????.
Zieltjes winnen door de ellende van een ander. In 2000 jaar nog niets veranderd.
Pffffff
Amen, Je bent een parel in Gods handen.

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.