Column; Immuniteit

Geplaatst door Westlanders.nu op 05-09-2016 02:26 - Gewijzigd op 05-09-2016 05:39

's-Gravenzande 05.09.2016 - Een moeilijk woord dat verschillende betekenissen kent. De betekenis van afweer zit er in; we zijn of kunnen immuun zijn voor bepaalde zie


ktes, aangeboren of verworven. Ons lichamelijk immuunsysteem is door onze Schepper wonderbaar ontworpen. Het dient er voor om de ziekteverwekkers die ons belagen 'te lijf' te gaan en uit te roeien!

Foto shau.dvrlists.com

Ik ga hier niet uitgebreid over uitweiden, maar een facet van ons immuunsysteem wil ik toch nog wel even noemen. Dat betreft de witte bloedcellen waarvan we er, als het goed is, vier tot tien miljard per liter bloed van hebben! Deze cellen zijn in feite de soldaten van ons lichaam, die de ziekteverwekkers doden die in het bloed terecht zijn gekomen door bijvoorbeeld het innemen van verkeerd voedsel.

Een andere betekenis van immuniteit is het recht om niet onderworpen te zijn aan een verplichting die anderen wordt opgelegd. [Wp] Daar kun je o.a. onder verstaan de diplomatieke onschendbaarheid die geldt voor diplomaten, staatshoofden, regeringsleiders e.d. Dit internationaal recht is niet in het leven geroepen om diplomaten te bevoordelen, maar om er voor te zorgen dat ze moeiteloos hun werk kunnen doen als vertegenwoordiger van een land.

Ik kwam op dit onderwerp doordat ik een artikel las over een diplomaat van de VN die werkzaam was in Israel voor de UNDP, een ontwikkelingsorganisatie van de VN die helpt bij de wederopbouw van tijdens de oorlog verwoeste huizen. Deze ingenieur misbruikte de internationale fondsen voor dit werk door de terreurorganisatie Hamas er royaal in mee te laten delen! De Israëlische veiligheidsdienst arresteerde hem en zette hem in de cel. De VN, bepaald geen vriend van Israel, eiste nu zijn vrijlating op grond van het feit dat voor deze medewerker de diplomatieke immuniteit zou moeten gelden. Israel heeft de eis naast zich neergelegd met de verklaring dat dit recht van immuniteit niet geldt voor lieden die een terreurorganisatie ondersteunen.

Onschendbaarheid op zich is natuurlijk best wel prettig; dat je niet met allerlei wetten en regels van een land waar je tijdelijk werkt van doen hebt. Het is een recht waar ook misbruik van gemaakt wordt; de door de diplomaten gekregen verkeersboetes e.d. worden vaak niet betaald en lokale wetten worden overtreden. Als dat uit de hand loopt kan de diplomatieke onschendbaarheid worden opgeheven of wordt de persoon in kwestie tot persona non grata verklaard, niet gewenst!

Als men zich aan de regels houdt dan is het een prima voorziening die internationaal goed werkt.

Onze lichamelijke immuniteit hapert nog wel eens, helaas. Bacteriën, zieke cellen die dood en verderf zaaien in ons lijf zijn vaak niet uit te bannen! Maar ook door eigen toedoen plegen we aanslagen op het systeem dat ons moet beschermen! God, onze Schepper, heeft het perfect ontworpen en ingesteld, maar ons lichaam is na de zondeval in het paradijs nooit meer geweest wat het zou moeten zijn! Voor dat Adam en Eva in de fout gingen was hun lichaam volmaakt, evenals de gehele schepping! "En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed." [Gen.1:31]

Er waren geen kankercellen, of dodelijke bacteriën of gebrek aan rode of witte bloedcellen, een immuunsysteem was niet aanwezig en ook niet nodig, álles was volmaakt! Zó was het, en zó wil God het wéér hebben, totaal volmaakt! Hij heeft een geweldig Heilsplan voor deze aarde, voor de mensen die daar op leefden en leven. Hij voert het uit, dat plan, onverkort! En wij mogen er deel aan hebben, jij en ik en de gehele e mensheid! Maar wil je het? Wil je me mij uitzien naar de afloop en de uitkomst van Zijn Heilsplan?

Als het ten uitvoer is gebracht zegt Hij, de God van hemel en aarde, dat er geen ziekte meer zal zijn, geen oorlog, geen verdriet, en alleen nog maar tranen van geluk! Nu leven we nog op een donkere duistere aarde, waarin en waarop de ellende alleen nog maar toeneemt. De duivel gaat rond met zijn demonen en gebruikt mensen om een hel op aarde te creëren, kijk maar om je heen!

Maar God heeft het allemaal voorzien en is eeuwen geleden in de gestalte van Zijn Zoon Jezus naar deze aarde gekomen, als het belangrijkste onderdeel van Zijn Heilsplan! Hij kwam als Redder en Heiland en heeft de zondelast van de gehele mensheid op Zich genomen, en aan het kruis heeft Hij de straf gedragen die mij en jou toekwam! Geloof het of niet, maar dat is het énig zaligmakende Evangelie, waar en zéker! "En allen die Hem aangenomen hebben,

hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn naam geloven." [Joh.1:12] En zoals het volk Israel in Egypte eens schuilde achter het bloed van het lam dat zij aan de deurposten hadden gesmeerd, en daardoor immuun waren geworden voor de doodsengel die langs kwam, zo mogen Gods kinderen nu schuilen achter het bloed van het Lam, Jezus Christus, dat Hij heeft vergoten aan het kruis! Schuilen voor het kwaad dat door de wereld trekt,schuilen voor Gods toorn die over de wereld komt! Mét Jezus zijn we veilig, wát er ook gebeurt! Als wij voor Hem kiezen dan verleent Hij ons Zijn immuniteit, Zijn onschendbaarheid! In Hem zijn we geborgen en kunnen we rustig uitzien naar de uitkomst van dat Heilsplan dat God de Vader aan het uitvoeren is.

Beste lezer, luister naar de blijde Boodschap, je kunt zonder Jezus de eeuwigheid niet tegemoet gaan. Dát zou de grootste misser van je leven worden! En dan zou Zijn Vader je persona non grata moeten verklaren, niet gewenst!

Luister naar de blijde Boodschap, van Gods liefde en gena!

Van ontferming en bevrijding, door het kruis van Golgotha!

Allen zijn we afgeweken van het doel door God bereid.

Allen hebben wij gezondigd, derven Godes heerlijkheid.

 

God rechtvaardig doch vol liefde, zond Zijn Zoon op aarde neer.

Om de straf voor ons te dragen, Hij werd aller heren Heer.

Want Zijn sterven bracht verzoening, aan het kruis heeft Hij voldaan.

Allen die in Hem geloven, mogen vrij tot God nu gaan.

 

Hoor de woorden van de Heiland, gij die leeft in vrees en strijd.

"Kom tot Mij, belast belaad'nen, 'k Geef u rust en zaligheid."

O, bedenk toch eens te sterven, zonder dat gij zijt verlost.

Waarom zoudt gij ook niet komen? 't Heeft des Heilands bloed gekost.

 

Gods bazuin zal weldra klinken, Jezus komt in majesteit.

Allen die in Hem geloven, neemt Hij op in heerlijkheid.

Hoor, Gods kind'ren bidden smekend, "Kom Heer Jezus spoedig weer".

Geef mijn vriend uw hart aan Jezus, en verwacht Hem als uw Heer. [ Joh. De heer 893]

H. van den Berg, tel. 06-15062838

E-mail: berg.services@telfort.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties ((geen reacties geplaatst))

Nog geen reactie geplaatst

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.