Column; Moederdag!

Geplaatst door Westlanders.nu op 11-05-2019 23:50 - Gewijzigd op 12-05-2019 06:04

Westland 12.05.2019 - Één speciale dag in het jaar voor een speciaal mens: onze moeder, moe, ma, mam, mams. Behalve Eva, uit de Bijbel, heeft íédereen een moeder, of gehad, zoals ik.


Van de eerste vrouw op aarde lezen we in de Bijbel dat ze door God gebouwd werd uit een rib van Adam, haar aanstaande man! Eerst noemde hij haar Manninne, maar later noemt hij haar Eva, "omdat zij moeder van alle levenden is geworden." [Gen.3:20] Kaïn, haar eerste kind, had als eerste een moeder!

Als het goed is vindt ieder kind zijn/haar moeder het liefst en het belangrijkst, maar écht belangrijke moeders kennen we alleen maar uit de Bijbel. Ik wil er twee noemen die nog moeder werden in hun ouderdom, en waar altijd nog over gesproken wordt: Sara, de vrouw van Abraham, de moeder van het volk Israel, Gods volk! Zij werd op hoge leeftijd nog moeder; ze was 91 jaar toen ze haar zoon Isaak ter wereld bracht!

Een nicht van haar, Elisabeth, de vrouw van Zacharias werd op hoge leeftijd nog moeder van Johannes de Doper. Menselijkerwijs was het ook voor mensen van die tijd onmogelijk dat deze vrouwen nog moeder zouden worden, maar voor God, Die Zijn plan onverkort uitvoert, was er geen probleem! Als iedereen de moed verliest en de hoop opgeeft, dan grijpt God in. Toen én nu, bij Hem is niets onmogelijk!


Foto wikipedia

De meest bekende moeder aller tijden kennen we als Maria, de moeder van de Here Jezus, de Zoon van God! Nog altijd wordt er over haar gesproken en wordt ze vereerd, en niet alleen op moederdag!

Ten onrechte, overigens, men kan haar wel gelukkig prijzen omdat zij de Zoon van God negen maanden mocht dragen en Hem daarna verzorgen, maar de verering komt álleen haar Zoon toe, Jezus! Het was een gewone vrouw met een heel bijzondere roeping, niet meer en niet minder!

Ja, en dan die moederdag van ons; al jarenlang wordt het gevierd, vroeger heel eenvoudig maar na de tweede wereldoorlog steeds meer opgeklopt door de zakenwereld.

God, onze Schepper, heeft iets van Zijn grote liefde in onze moeders tot uitdrukking willen brengen. De afspiegeling van die Liefde vind je terug in haar armen, haar zorgen, haar liefkozingen. Ze heeft álles voor haar kind over!

In het boek " De negerhut van oom Tom" las ik als kind van een moeder Elisa die veel indruk op mij maakte. Zij vluchtte, met haar kind in de armen, een rivier over, al springend van de ene ijsschots op de andere, om zo uit de handen van haar achtervolgers te blijven! Álles had ze er voor over dat haar kind niet in de handen van een slavenhandelaar zou vallen.

Zo mag een moeder iets laten zien van Gods volmaakte liefde! Dáár mankeert niets aan, en als we het willen toetsen dan zal Hij ons Zijn liefde openbaren!

Als wij er oog voor krijgen dan zullen we zien hoe zorgzaam Hij is en,.........al geweest is!

Veilig in Jezus armen, aan Zijn hand! Meer dan een moeder wil Hij voor ons zorgen, ook als we verdriet of pijn hebben, ziek zijn of moeten lijden. "Onder jou zijn eeuwige armen", staat als een belofte in Gods Boek! [Deut.33:27]  Jezus' armen! Dát is een vertrouwd gevoel, als je weet dat er sterke armen om en onder je zijn, wát er ook gebeurt! En voor eeuwig! Het is voor iedereen, maar je moet er wel zélf voor kiezen! Jezus wacht op je roep om Zijn hulp, Zijn ingrijpen. Dan komt Hij, Hij kijkt er naar uit want Hij wil een persoonlijke relatie met jou! Jezus hééft al voor jou gekozen, ook voor jou gaf Hij Zijn leven aan het kruis! Hij houdt van jou, nog meer dan je moeder!

H. van den Berg, tel. 06-15062838

E-mail:berg.services@telfort.nl

 

Reacties (2 reacties geplaatst)

Ja Sam je hebt helemaal gelijk. Dit stuk hoort hier helemaal niet. Sprookjes horen in een sprookjesboek en zeker niet op deze site. Is ook helemaal niet meer van deze tijd om überhaupt ergens geloof te delen. Dat doe je maar in een kerk o.i.d.
Wederom een stuk voor het krantje van de kerk. Niet voor de regionale nieuwssite. Stop hier alsjeblieft mee Westlanders.nl
Neutrale journalistiek a.u.b!

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.