Column: Punt uit!

Hans van den Berg

's-Gravenzande 31.10.2021 - Het is min of meer een krachtterm die geuit wordt om aan te geven dat de discussie ten einde is, geen verder commentaar meer.


Je kent het wel, van vroeger misschien, na een hoog oplopende woordenwisseling met je vader of moeder, een onderwijzer of je baas. "Punt uit", en dan wist je wel hoe laat het was, en dat je kon gaan zónder dat je gelijk had gekregen, of dat jouw voorstel niet doorging!

Het kan komen uit de mond van een dictator, die gewoon geen tegenspraak duldt, of uit de mond van iemand die het goed met je meent, en het beste met je voor heeft. Daarom is het ook van het grootste belang dat we zeker ook in deze tijd goed dienen te onderscheiden wat waar is, en niet waar, voordat we ons punt uit er over uitspreken!


Foto concertzender.nl

Dat het van alle tijden is blijkt wel uit een gebeurtenis uit het verre verleden: de Reformatie! Het betekent ‘opnieuw formeren’, en dus ook ‘herzien’! Het begin van de Reformatie was op 31 oktober 1517, ruim 500 jaar geleden. Maarten Luther, zo leerde ik al op de lagere school, speelde daarbij een belangrijke rol. Hij maakte bezwaar tegen de leer van de rooms-katholieke kerk, en in het bijzonder tegen de aflaathandel. Hij is niet te spreken over het aflaatsysteem dat de katholieke kerk heeft ingesteld. Gelovigen kunnen door een geldbedrag aan de kerk te betalen vergeven worden van hun zonden. De katholieke kerk gebruikt de opbrengsten onder meer om de bouw van de Sint Pieter in Rome mee te betalen. Het systeem druist in tegen Luthers overtuiging dat God zonden vergeeft na getoond berouw en niet na het betalen van geld. Hij vatte dat samen in de 95 stellingen die hij op deze bekende dag op de kerkdeuren te Wittenberg prikte! Dát werd het begin van een enorme omwenteling voor het christendom, een herziening van het christelijk geloof dat tot een aanfluiting was geworden, en waarin de kerk voorop liep! Het ging deze eenvoudige monnik om de Waarheid, punt uit, en Hij, die de Waarheid is: Jezus Christus, gebruikte hem om een keer te brengen in totaal verkeerde leer, waarbij het de kerk om het geldelijk gewin ging, en niet om het eeuwig heil van de parochianen.

De kerk hoort de ‘etalage’ van het christendom te zijn, maar dat was ze bij lange na niet meer! En nú, in de eindtijd waarin wij leven? Als je de ‘etalage’ hebt gezien, ga je dan [nog] naar binnen? Als je bij een kerk hoort, dan hoor je dus ook bij de ‘etalage’! Wat denk je, moet er niet dringend herzien worden, is Reformatie niet urgent, nu alles er op wijst dat de HEER van die Kerk spoedig terug komt?

Aan God zal het niet liggen, Hij is uiterst betrouwbaar en heeft nog nooit één van Zijn woorden of beloftes gebroken! Punt uit!  

Bileam, beslist geen vriend van God, zei: “God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat Hij berouw zou hebben. Zou Hij zeggen en niet doen, of spreken en niet volbrengen? [Num. 23:19] En Paulus schrijft, en vandaag aan ons: “Wij hebben u verteld over Jezus Christus, de Zoon van God. Hij zegt niet “ja”, als Hij “nee” bedoelt. Wat Hij zegt doet Hij. Hij maakt al Gods beloften waar, hoeveel het er ook zijn. Jezus is Gods “JA”. [ 2 Cor. 1: 19-20, het Boek]

Een betrouwbare God zegt: “JA” tegen onbetrouwbare mensen; Zijn eeuwig Raadsplan voert Hij onverkort uit, en heeft geen enkele correctie nodig! Hij roept jou en mij op, om terug te kijken naar ons leven, hoe we gingen en hoe we gaan! Is herziening nodig? Vroeger had je je ‘beginselen’, je opvoeding, je leven met God, je was radicaal en principieel, maar na zoveel jaren, door alle omstandigheden is alles verwaterd, je beginselen prijsgegeven, heel geleidelijk en misschien wel onbewust! Randkerkelijk geworden! Oude normen en waarden zijn ouderwets geworden, men is op zoek gegaan bij andere godsdiensten, in het alternatieve en het occulte! Leugens, verderfelijke halve waarheden hebben velen in vertwijfeling gebracht, dé waarheid losgelaten omdat ánderen beweren dat de absolute waarheid niet bestaat! Punt uit?  Jezus is de Waarheid: dé Waarheid is een Persoon, geen concept! Punt uit!!

"Het gebeurde op een van die dagen dat Jezus met Zijn discipelen aan boord van een schip ging. En Hij zei tegen hen: Laten wij overvaren naar de overkant van het meer. En zij voeren weg.

Toen zij voeren, viel Hij in slaap. En er viel een stormwind neer op het meer, en hun schip liep vol water en zij waren in nood. Zij gingen naar Hem toe, wekten Hem en zeiden: Meester, Meester, wij vergaan! Toen stond Hij op en bestrafte de wind en de golven. En ze gingen liggen en er kwam stilte. Hij zei tegen hen: Waar is uw geloof?" [Mat. 8] De discipelen dachten dat ze omkwamen in de storm, ze kenden het meer en wisten wat hun toestand was. Ze hadden zich door de omstandigheden laten overtuigen dat de 'waarheid' hun naderende dood was. Maar ze hadden het mis. Dé Waarheid sliep, achterin hun boot!

Éénding staat vast, als een Róts: "Jezus Christus, de Zoon van de levende God is gisteren en heden en tot in alle eeuwigheid Dezelfde. " [Hebr. 13:8] "Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven" [Joh. 14:6]

Deze Jezus werd geboren in Israel, stierf daar aan het kruis als een Offer aan God, ten behoeve van de hele mensheid. Hij stond op uit de dood, ging weer naar de hemel, en komt spoedig terug! Punt uit!

Welke Luther gaat dat morgen op de deuren van de vergaderzaal in Glasgow spijkeren, vóór de vergadering begint van de Verenigde Natiën over het klimaat probleem?

Als jij oprecht  gelooft  dat Jezus het ook voor jou deed, dán mag je zeker weten en hardop zeggen:  ' Ik ben voor eeuwig behouden, uit genade alleen, door het Offer van Jezus Christus! PUNT UIT !!

Bekeren is herzien, omkeren en Jezus [weer] gaan volgen! Een compromis werkt niet; voorwaardelijk liefhebben, ónder voorwaarden dus, is voor God niet acceptabel! Hij wil niet délen met je afgod[en], Hij wil jou voor Zich alleen! Omdat je bijzonder bent, en zéér geliefd! Hij wil jou onvoorwaardelijk! Neem Hem aan boord, want al lijkt het soms zo, Hij slaapt of sluimert niet! [Ps. 121]

punt uit!!

Vader, vergeef die mensen hier
ze hebben geen idee
ze schreeuwen en ze spotten
maar doen met de massa mee  

Als schapen zonder herder
zijn ze dolend in het rond
zonder te weten waarnaar toe
en zonder vaste grond

Nog even en de duisternis hangt
dreigend om hen heen
dan zullen ze het weten Heer
U liet uw Zoon alleen  

Vader, vergeef de mensen nu
ze hebben geen idee
hoe ze tekeer gaan tegen U
met de grote vijand mee  

O Jezus Christus, heb geduld
U die de toorn verdroeg
want U betaalde voor de schuld
Uw offer was genoeg  

Nog even en U komt terug
in macht en majesteit
maar tot die grote dag
is er voor wie er wil nog tijd!

Ben jij misschien ver afgedwaald?
en weet je niet waarheen
Bij God is er weer richting
want Hij laat jou nóóit alleen!

[ Anne Lies Mossel-de Kievit]  

H. van den Berg

T el. 06-15062838
E-mail: berg.services@telfort.nl

Reacties (7 reacties geplaatst)

In de column "Talmen" geschreven door hr. van den Berg breekt hij een lans voor de voorganger Jaap Dieleman, die middels een huis aan huisblad miljoenen nederlanders waarschuwde tegen het coranavaccin.

Een christelijke (emeritus) hoogleraar waarschuwt tegen de denkbeelden van Jaap Dieleman.

De ‘eindtijdkrant’ van Jaap Dieleman – een klap voor fatsoenlijke bijbeluitleg

https://www.westlanders.nu/kerk-en-geloof/column-talmen-38350/#comment

http://www.willemouweneel.nl/de-eindtijdkrant-van-jaap-dieleman-een-klap-voor-fatsoenlijke-bijbeluitleg/

Meneer vd Berg heb je nou werkelijk niks beters te doen ? Get a life

Ik vraag me af hoe mijnheer van den Berg denkt over vaccinatie, wellicht kan hij daar voor de verandering eens een interessant item over schrijven.

Echt een gebed zonder ' end '

Precies, Van den Berg! Vanaf nu geen columns meer. Punt uit!

Sjucht

En mijn dogma leg ik jou op ! Punt uit !
En ik weet wat goed is en slecht ! Punt uit !

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.