Column: Recht

Hans van den Berg

's-Gravenzande 28.01.2024 - Het is een begrip dat de eeuwen door een essentieel onderdeel is in het leven van een mens.


In de Bijbel, het Boek van God, wordt op honderden plaatsen geschreven over dit onderwerp, en aan Zijn volk Israël geeft God al duidelijke richtlijnen voor de rechtspraak!

Maar helaas, het is ondanks alle lessen die we leerden, het is vaak nog ver te zoeken. Ten hemelschreiend vaak, hoe mensen lijden, terwijl er niets van gezegd wordt, door de Verenigde naties bijvoorbeeld. 192 landen, notabene die hun mond niet of nauwelijks opendoen als een volk als Noord-Korea zó onderdrukt wordt door haar wrede dictator en regering! Christenen die met duizenden zijn opgesloten in kampen omdat ze staatsvijand nummer één zijn in de ogen van het regiem en Kim Jong-un, de leider.

Al 23 jaar staat dit land op nummer één van de ranglijst die Open Doors elk jaar opstelt van vijftig landen, die in meer of mindere mate te maken hebben met Christenvervolging! Het komt er op neer dat heden ten dage 1 op de 7 christenen te maken hebben met onderdrukking, mishandeling, discriminatie, bedreiging of geweld. Dat was tien jaar geleden nog 1 op de 24 christenen, een schrikbarende toename voor mensen die gewoon hun Bijbel willen lezen, naar een kerk willen gaan, hun God willen dienen en met elkaar willen communiceren, verder niets!

De VN, je hoort ze er niet over; wél als het Israël betreft, dan heeft men snel een oordeel klaar, en wordt dit kleine volkje weer als de schuldige aangewezen! Deze week was het helemaal de omgekeerde wereld; Zuid-Afrika, notabene, diende een aanklacht in bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag tegen Israel, al zou dit land genocide plegen tegen de Palestijnen. Zij buigt zich de komende tijd over deze aanklacht, maar kwam al met een tussenvonnis. Geert-Jan Knoops, advocaat bij het Internationaal Strafhof en hoogleraar politiek van het internationaal recht aan de UvA noemt het hypocriet van Zuid Afrika en meent dat ze een wit voetje probeert te halen bij de internationale gemeenschap! Het tussenvonnis houdt in dat Israël nu maatregelen moet nemen om doden en slachtoffers in Gaza te voorkomen. Ook moet het land ervoor zorgen dat de juiste humanitaire hulp toegang heeft tot de Palestijnse bevolking. Ja, iets waar ze al lang mee bezig zijn! Waarschijnlijk volgt pas over twee jaar de definitieve uitspraak!

Ik schreef het al vaker, de Boze probeert aldoor alles wat met God en Zijn volk, Israel én christenen, te maken heeft af te breken, uit te roeien. Maar, Gods Woord houdt stand in eeuwigheid, en dus hoeven we niet te wanhopen! Maar wél luisteren én handelen naar wat God en Zijn Woord er over zegt!

“Op rechtvaardige wijze zult gij uw naaste berechten.”[Lev. 19:15] Maar het recht is heel vaak ver te zoeken in zoveel schrijnende kwesties, verspreidt over de hele wereld, geen land uitgezonderd!

Een wereld waar recht en gerechtigheid heerst, wie verlangt er niet naar? Zo’n wereld komt er wel, daar is de Bijbel duidelijk over! God heeft eens een aarde geschapen waarop alleen maar gerechtigheid was, en zo’n aarde wil Hij weer terug! De mens heeft het verknoeid door ongehoorzaam te zijn aan zijn Schepper, en daardoor is het een wereld geworden zoals wij die nu kennen, vol van onrecht en zonde! Daar verandert niemand meer iets aan. God heeft haar al ‘afgeschreven’, dát staat duidelijk in zijn Boek, ze zal “brandende vergaan.” [2 Pet. 3] ‘Opgeruimd staat netjes’, heel die onrechtvaardige, oneerlijke, bedorven aarde, weg ermee! “Want zie,” zegt God, “Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, aan wat vroeger was zal niet meer gedacht worden.”[Jes.65:17] En even verder zegt Hij het weer, [Jes. 66:22] en de apostel Johannes mocht het al zien, toen hij op het eiland Patmos gevangen zat! [Op. 21:1] Maar wie zal er wonen op die volmaakt heerlijke aarde en in die schitterende hemel?

Als God ons ‘aan de tand voelt’, een rechtsgeding tegen ons begint, dan zijn we n e r g e n s ,niemand uitgezonderd! Volgens de wet die Hij aan Zijn schepselen heeft opgelegd, zijn wij allemaal strafwaardig voor Hem. [Rom. 3:20] David zegt al in een van zijn Psalmen: “Ga niet in het gericht met Uw knecht, want niemand die leeft, is voor U rechtvaardig. [Ps. 143:2] Je beroepen op neutraliteit is niet mogelijk, wij zijn allemaal verantwoordelijk voor onze daden, en daarom ook schuldig! Maar toch! God heeft naast Zijn wet ons óók een Weg gewezen om aan het Zijn rechtvaardig oordeel te ontkomen! Die Weg, dát is de Here Jezus, de Énige mogelijkheid voor vrijspraak! Want, zo belooft God in zijn Boek, “Zo is er geen veroordeling voor wie in Christus Jezus zijn. [Rom.8:1] En dat is de enige voorwaarde om inwoner van dát Paradijs te worden. God is daar héél duidelijk over; Hij kan de zonde niet uitstaan, en zal over iedereen die de zonde doet recht spreken! Maar zo rechtvaardig als God is, zo liefdevol is Hij ook! Na de zondeval beloofde Hij al direct de komst van de Verlosser, die het voor ons op zou nemen als Kroongetuige! Dat wij van onszelf zondaars zijn, daar weet God alles van, en daar heeft Hij geen problemen mee.

Maar dat wij de Verlossing, die Hij heeft gezonden in zijn Zoon Jezus Christus, niet aangrijpen, dát veroorzaakt een onoverbrugbare kloof tussen Hem en ons! Luister alsjeblieft! In Zijn grote liefde waarschuwt Hij ook vandaag: “Wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het [eeuwige] leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem of haar.”[ Joh.3:36] Je hebt het echt in ‘eigen hand’; Jezus wil heel graag ook joUw Redder zijn, maar het is een persoonlijke keuze! Anders zul je Hem ontmoeten als Rechter!

Straks zal er een heelal zijn waar recht en gerechtigheid heerst, en eeuwige vreugde! Het énige alternatief is: voor eeuwig in de diepste ellende verblijven! De ernst daarvan is niet in woorden uit te drukken! Kies daarom voor die Redder, Die al lang geleden voor jou heeft gekozen, toen Hij aan het kruis ging! En stel het niet langer uit!

Gods woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken. [Opw. 360]

H. van den Berg

Tel. 06-15062838

E-mail: berg.services@telfort.nl

 

Reacties (12 reacties geplaatst)

stoppen met geloven en het eindige leven accepteren kan erg bevrijdend zijn.
Die v.d. Leeuwen is al net zo kort en bondig (en geloofwaardig) als v.d.Berg.
Het recht begint en eindigt niet met God en de bijbel.
Meneer van den Berg, doe uw oogkleppen af en heb oog voor het recht van andersdenkenden.........!
Verduidelijking van het bovenstaande verhaal.

In het weekend lees ik (H. v.d. L.) af en toe een hoofdstukje uit het boek van Jonathan Sacks, Genesis - boek van het begin (2020), schitterende essays bij het bijbelboek Genesis. Uitgerekend gisteren waren pagina 125-127 aan de beurt, over 'Jodendom en islam'. Uitgerekend in het weekend waarin de zoveelste crisis rondom 'erets Israël' en Gaza losbarst, nu heftiger dan ooit tevoren, met een brute inval van Hamas op Israël op de laatste dag van het Loofhuttenfeest (7 oktober) en op het feest Vreugde der Wet (8 oktober).

Sacks staat stil bij Genesis 24:62 en vraagt: waarom gaat Isaak, die in de Negev woont, naar de bron Lachaï-Roï?
Om daar Hagar te zoeken (zie eerder Gen.16:14), zegt Johathan Sacks, daarmee een aantal stemmen in de Joodse traditie volgend. Na de dood van Sara zoekt en vindt Abraham een andere vrouw. In Genesis 25:1 wordt haar naam genoemd: Ketura. Er zijn stemmen in de Joodse traditie die haar met Hagar identificeren, want Isaak heeft haar opgezocht om haar weer bij Abraham terug te brengen. En in haar voetspoor ook Ismaël.
Vervolgens vinden we bij het graf van Abraham (Genesis 25:7-11) de broeders Isaak en Ismaël verenigd. Wat een wonder, want decennia, ja zelfs een leven lang hebben die twee in onmin geleefd!
Laten we bidden dat er veel Isaaks zullen zijn die naar de bron Lachaï-Roï zullen gaan om daar hun God te zoeken. Die naar het veld gaan om daar te gaan 'overpeinzen', 'mijmeren' of 'bidden' zoals de verschillende vertalingen zeggen (Genesis 24:63).
En laat velen van ons bidden:'laat toch Ismaël leven voor Uw aangezicht' (Genesis 17:18). Ismaël, de wereld van de islam, dat zij de Vredevorst mogen leren kennen.

Om nu te bidden (met dank aan Robbert-Jan Perk en Marleen van der Louw):

Een gebed voor Israël en Gaza
(n.a.v. de wrede inval van Hamas op Israël op het Joodse feest Vreugde der Wet, 8 oktober 2023)

Kom zie wat de Levende doet,
die de aarde verbijsterd doet staan,
aan oorlogen maakt Hij een einde,
Tot aan de einden der aarde,
bogen breekt Hij doormidden.
lansen versplintert Hij
wagens steekt Hij in brand.

‘Houd op en geef toe; Ik ben God
verheven boven de volkeren
verheven op de aarde!' (Psalm 46:8-11 - vertaling Gerard Swüste)

Uw dag van immense vreugde, Heer, onze God,
werd een dag van diep verdriet en geween,
Wij klagen over geliefde onschuldigen in heel Israël,
wier lichamen werden gebroken en vermoord.
Hun kreet werd gehoord als een sirene
van wanhoop en complete hopeloosheid,
Heer van hemel en aarde, ontferm U, hoor ons gebed!
Genees de gewonden,
troost de gebrokenen.
En we bidden:
moge zowel Uw gerechtigheid en als Uw barmhartigheid in hun midden schijnen.
Heer, versterk ook Uw gemeente,
laat ze een baken van Uw licht en liefde zijn in deze nood.
Heer, ontferm U,
hoor ons gebed.

En we horen de roep van het volk van Gaza:
We hebben geen onderdak, we hebben geen voedsel, we hebben geen toekomst.
Ook wij verloren onze geliefde onschuldigen,
en onze kinderen zijn gebroken door angst en nood.
Bid voor ons:
dat God genade zal hebben en ons vrede zal schenken.
En wij bidden:
toon Uw ontferming over deze gebrokenen.
moge zowel Uw gerechtigheid als Uw barmhartigheid in hun midden schijnen
Heer, versterk ook daar Uw kerk,
laat ook zij een baken van Uw licht en liefde zijn in deze nood.

Tegelijk kijken we ook naar onszelf, als mens en als kerk:
Heer, vergeef ons onze eigen zonden,
Onze gedachten van eigen gerechtigheid.en eigen gelijk.
En ons tekort schieten in Uw glorie.
Heer, ontferm U over ons door Uw Zoon Jezus Christus,
Maak ons nederig en heilig.

Heer der heren,
breek de boog en de lansen van het kwaad en van de bozen.
Koning der koningen,
verbrand de strijdwagens met vuur,
en verhef uw Naam in Israël en onder de volken,
voor eeuwig en altijd,
Tot Jezus komt, Jeshoea, de Heiland van de wereld, de Koning van de volken.
Maranatha, kom Here Jezus, kom spoedig.


Zie ook Gebed voor Israël, en/of Gebed voor Israël in zeven dagen en/of Bidden voor Israël, een land en een volk onder druk en als laatste een hulpmiddel om de Bijbel te bidden: Bijbelteksten - om te proclameren voor Israël, volk, land en staat

H. V.d. Leeuwen
Ben ik toch weer zo dom geweest om dit te lezen. tenenkrommend weer. dus ondanks hamas de strijd is begonnen, mag Israël onschuldige mensen zomaar blijven vermoorden? ze zitten als ratten in een val! ik geloof en ben ook een christen! Maar ik vind dat ongeacht welk geloof je heb, je elkaar met respect en liefde moet behandelen. ongeacht of je een jood,christen,moslim of wat dan ook bent.
Dat gaat hij ook doen binnenkort Rob,let maar op!. Hans goed bezig, ga zo door!!!!
waarom staat die god dit allemaal toe? grijp dan toch een keer in beste god. red je onderdanen ipv ze aan de goden over te leveren
Van zulke berichten gaan m'n tenen krom staan.
Heb ik het recht niet om verschoond te blijven van deze periodieke onzinverhalen?
Niet iedere week, @Truus.
Zijn er nou echt mensen, die elke week deze verhalen helemaal lezen?
De heer v.d. Berg praat wat krom is recht.
Dhr. v. d. Berg is de S vergeten.

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.