Column; schaduw

Geplaatst door Westlanders.nu op 28-08-2016 03:27

's-Gravenzande 28.08.2016 - Je komt het op alle terreinen van het leven tegen. In de natuur bijvoorbeeld, als tegenhanger van het licht, of in de beeldspraak,


om bepaalde situaties in het leven aan te duiden. Soms heeft het woord een verkoelende of blijde betekenis, maar soms drukt het ook een droevige, sombere situatie uit.

Helaas komen we in deze zomer nogal wat schaduw te kort, omdat er zo weinig warme zon is, en niemand zal er ook naar op zoek zijn, hoewel, in déze dagen is schaduw heel welkom, nu het plotseling zo warm geworden is! Voor heel veel mensen is het genieten, nu die enorme licht- en warmtebron heerlijk uit z’n dak gaat! Maar voor veel zieken en ouderen mag het wel wat minder, en is het heftig om de dag, en zéker de nacht, door te komen!

Maar, lekker of niet, de schaduwen worden langer, en we zijn hard op weg naar de herfst en de winter! Een beetje flauw misschien van mij, maar de modebladen ploffen alweer op de mat, vol van herfst- en winterkleding! Maar oké, we hebben nog even, en hopelijk komen er nog een aantal dagen, waarop we blij zijn met wat verkoelende schaduw!

Column; Wat moeten we doen?

Ook in het gewone leven kunnen bijzondere of belangrijke gebeurtenissen hun schaduw ver vooruit werpen! Met name noem ik de komende verkiezing  in het najaar voor een president voor Amerika; de strijd tussen Clinton en Trump is in volle hevigheid losgebarsten! Maar ook ons wacht in het komende voorjaar weer een verkiezingsstrijd; de schaduwen worden al zichtbaar nu het eerste verkiezingsprogramma bekend is gemaakt.

Maar ook in het dagelijkse leven kan er sprake zijn van schaduwwerking; je kunt bijvoorbeeld dag in, dag uit moeten leven in de schaduw van een ander, terwijl je zelf zo graag eens in het ‘volle licht’ zou willen staan! Of het kan zijn dat je iemand mist in je leven, iemand die als een zonnestraal was, die ‘licht’ gaf aan je leven! Maar nu is ze weg, is hij weg, en een donkere schaduw is over je leven gevallen, en met de dichter van Psalm 102 zou je dan kunnen zeggen: “Mijn dagen zijn als een langgerekte schaduw.”[vs.12] 

Zo kan er op zoveel manieren rampspoed in je leven zijn gekomen, waardoor er een schijnbaar niet te verdrijven schaduw zich over je leven heeft uitgespreid. ‘Je moet er mee leren leven,’ zegt men dan, met zo’n  ‘schaduw’!

In de Bijbel kun je over elk facet van het leven wel iets vinden, en zeker ook over dit onderwerp! In dit Boek van God wordt ook onderscheid gemaakt tussen goede en slechte schaduw! God spreekt over “hen die gezeten zijn in de schaduw des doods, [Jes.8] maar ook over  “ de HERE is de schaduw aan je rechterhand, de zon zal je niet steken, overdag, en de maan je bij nacht niet schaden.” In het volgende vers staat eigenlijk de betekenis van deze tekst: “De HEER behoedt je voor alle kwaad, Hij waakt over je leven. De Heer houdt de wacht over je gaan en je komen, van nu tot in eeuwigheid.”[Ps. 121:5-8] Het gaat niet over zweverige geestelijke bedenksels, nee, God heeft het over schaduwen, die dodelijk zijn of beschuttend! En het is goed om je serieus af te vragen onder wélke je je op dit moment bevindt!

De Bijbel kent óók gebeurtenissen die hun schaduw ver vooruit wierpen én werpen! De belangrijkste, de komst van de Here Jezus naar de aarde, God die afdaalt en naar Zijn schepselen komt om…………”de gestalte van een dienstknecht[slaaf] aan te nemen,”[Fil.2:7]

Die gebeurtenis werd al in het eerste Bijbelboek [Genesis] aangekondigd, en wierp daarmee haar schaduw wel 4000 jaar vooruit! En toen pas schreef Lucas dat “het geschiedde in die dagen…….”! [Luc.2] Nadat Jezus álles had volbracht, in opdracht van Zijn Vader, de straf voor de zonden van alle bewoners van de aarde, van toen tot nu, aan het kruis had gedragen, is Hij weer naar Zijn hemelse woonplaats gegaan, 2000 jaar geleden. En nu is het wachten op de volgende grote gebeurtenis waarvan alweer 20 eeuwen de schaduwen vooruit worden geworpen: de komst van de Zoon van God op de wolken, met het doel om zijn Gemeente op te nemen, [de Opname, Tes. 4:13-18] en mee te nemen! En daarna Zijn terugkomst op aarde, op de Olijfberg! [Zach.14:4]

De schaduwen zijn zwaar en donker, en ze tekenen zich in deze dagen scherp af! “Waakt dan, want je weet niet op welke dag uw Here komt.”[Mat.25:13] Is het [al] jouw Heer, deze Jezus, die bijna terugkomt? Of ‘slaap’ je, en zit je nog in de schaduw des doods? Dat is dan jouw keuze, want Jezus nodigt je vandaag opnieuw uit om te komen schuilen in de schaduw van Zijn vleugels, voor de brandende toorn [boosheid] van zijn Vader! Zonder Jezus zijn wij ‘nergens’,  jij niet en ik niet! De man die naast Jezus aan een kruis hing was een misdadiger, en hij hing daar, in de schaduw van Jezus! Déze man besefte nog nét op tijd dat hij Jezus nodig had als Verlosser, en hij vroeg Hem om genade! En God, de Zoon, verzekerde hem: “Vandaag nog zul je met Mij in het paradijs zijn.”[Luc.23:43]

God, de Vader, offerde zijn Zoon op, uit bittere noodzaak! Hij maakte Hem tot Verlosser, en niemand anders! En in de hemel komen alleen maar slechte mensen die verlost zijn, door Jezus! Als je dát wil accepteren en de juiste conclusie daaruit trekken, dan zul je beseffen dat je niet buiten Hem kunt! Door Hém alleen verdwijnen de schaduwen des doods, ook in jouw leven. Zónder Hem wordt deze schaduw straks eeuwige duisternis! Alstublieft, kom d’r uit, en kies voor het Licht van Zijn grote liefde, ook voor JOU!

H. van den Berg,

Tel. 06-15062838

E-mail: berg.services@telfort.nl

 

 

Reacties ((geen reacties geplaatst))

Nog geen reactie geplaatst

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.