Column: Stemadvies!

Hans van den Berg

's-Gravenzande 12.03.2023 - Waar kies je voor, daar gaat het om; hoe een volksvertegenwoordiging er uit gaat zien, wat voor regering we krijgen, daar draag jij en ik verantwoordelijkheid voor.


Je kunt dat afzwakken zoveel je wilt, maar joUw stem télt! En als je in deze doolhof geen weg weet te vinden dan geef ik je graag advies.

Bij deze stemming gaat het uiteindelijk om de samenstelling van de Eerste Kamer; wij gaan komende week leden voor de Provinciale Staten kiezen, die op hun beurt zorgen dat die Kamer kan functioneren. De samenstelling is van essentieel belang voor de bestaande regeringscoalitie van VVD, D66, CDA en CU. Als de oppositie dáár de meerderheid gaat verkrijgen, en dat ziet er wel naar uit, dan zal het moeilijk worden voor de regering om te regeren!

Daarom is het goed om met bedachtzaamheid je stem uit te brengen!

Als Hulpmiddel raad ik je de Bijbel aan, Gods woord! Een beetje vreemd misschien, maar in dat Boek staan al Gods normen en waarden. Een regering die dáár naar gaat handelen, zal tot grote zegen van het volk worden! In de voorbije jaren zijn we ver achterop geraakt; de ‘oude paden’ zijn verlaten, onze eigen normen vonden we beter passen in ons drukke bestaan, en we maakten onze eigen wetten, dwars tegen Gods wil in!

Een heilloze weg, en als we daar een keer in willen brengen dan zullen wij moeten kiezen voor een volksvertegenwoordiging waaruit leiders voortkomen die zonder compromissen kiezen voor God en Zijn richtlijnen. Je bent verantwoordelijk voor de keuze die je gaat maken; ook al lijkt het nu niet relevant, eens zullen wij verantwoording af moeten leggen van ons handelen, en dus ook over onze keuzes voor onze leidslieden!

Het kiezen kan enorme dingen tot gevolg hebben; iedereen zal er zijn eigen verhaal bij hebben, maar ook de Bijbel schetst ons tal van goede en verkeerde keuzes! En die staan opgeschreven om ons te leren, en stemadvies te geven! Het begon al bij Adam en Eva die verkeerd kozen, en na hen volgden de aartsvaders, de koningen van Israël, en mede daardoor ook het volk zelf. En het is nooit anders geworden; ondanks de Bijbelse adviezen zijn er altijd en overal verkeerde keuzes gemaakt, bijna altijd ten koste van anderen en ten voordele van onszelf! Totdat God voor óns koos en Jezus zond, als Redder voor de mensheid! Zijn enorme liefde voor óns bepaalde Zijn keuze, ondanks alles! Maar wij zijn zo met ons zelf bezig, met onze belangen, met onze ‘brood en spelen’, met onze religies, dat we het niet eens opmerken, en voorbij gaan aan de adviezen. Toen de stadhouder Pilatus moest oordelen over Jezus, bedreigde het volk hem; hij zou geen “vriend van de keizer zijn” [Joh.19:12] als hij Jezus zou laten gaan!

En dát wilde hij wel blijven, en zo koos hij voor onrecht! Toen het volk van Israël en haar leiders konden kiezen wie er vrijuit zou gaan, Barabbas of Jezus, en Pilatus hen nog een stemadvies gaf, kozen ze toch voor die “rover”, [Joh.18:40] en verwierpen ze hun Koning, door God gegeven!

Op dát moment koos ook God de Vader voor óns, en niet voor zijn Zoon! Hij stemde er mee in dat zijn Zoon stierf aan het kruis, tot eeuwig Heil voor élke kiezer van élke partij, en élk ander mens!

Die keuze van God de Vader en God de Zoon, en die gebeurtenis, heeft een totale verandering gebracht in de wereld; Jezus’ dood en opstanding is het meest belangrijke moment geweest in de wereldgeschiedenis, voor de hele mensheid! Het offer dat Jezus daar bracht was een liefdesverklaring, rechtstreeks van God. En die is gericht aan elk mens, wereldwijd! Ook aan jou; zó lief had God de wereld, zó lief had Hij ook jou, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft! [Joh. 3 : 16]

Heb je al gereageerd op die álles omvattende liefde? Ik raad je aan Hem te gaan volgen, radicaal, want Jezus alleen biedt een toekomstperspectief dat eeuwigheidswaarde heeft, én houdt, ook in tijden van crisis. Als je Hem gaat volgen, dan leert Hij je de juiste keuzes te maken, door zijn Woord, de Bijbel, en zijn Geest, Die je graag de Weg wil wijzen. De Weg die Jezus is, hét Fundament, waarop ook onze overheid op zou moeten bouwen!

Daarom,
“Kom, o kom met al uw noden,
vrede wordt u aangeboden;
vlucht dan, eer gij sterven moet,
met uw zonde aan Jezus’ voet.

Zondaar, zoekt gij rust en vrede,
levens lust en stervensmoed?
Niets deelt u de wereld mede,
alles vindt g' aan Jezus voet.

Kom, o kom met al uw noden,
vrede wordt u aangeboden;
Vlucht dan eer gij sterven moet,
met uw zonde aan Jezus voet.

Daar is niemand weggezonden,
die om schuldvergeving bad.
Daar heeft ieder heil gevonden,
alles wat hij nodig had.

Hoor, bij dagen en bij nachten
roept de Heiland: "Komt tot Mij!"
Waarom, waarom zoudt gij wachten?
Spoedig is uw tijd voorbij!
[ J. de Heer, 81]

H. van den Berg,
Tel. 06-15062838
E-mail:berg.services@telfort.nl

Reacties (19 reacties geplaatst)

Jullie zijn geen familie van mij want ik geloof niet in god. Nooit gedaan ook. Teveel redenen om niet in god te geloven.
Waarom begint dhr. v/d Berg zelf geen nieuwe partij ? De partij van de 'Zwevende Kiezer'
Het is bij provinciale staten verkiezingen helemaal niet mogelijk om op Wilders of Kaag te stemmen. Wàt zullen die wappies zoeken op dat biljet!
Er is maar 1 God, dat is Kaag! Stem vooruit!
jj. Ge zult geen parels voor de zwijnen gooien.!!
God is goed!!!
Nepdominee!
Hr van den Berg,
Ik zit niet op uw (ongevraagde en) gekunstelde stemadvies te wachten.
De dood en opstanding van Jezus is niet het meest belangrijke moment in de wereldgeschiedenis geweest. Mogelijk wel in de kerkgeschiedenis.
Maar als u spreekt over het maken van keuzes: misschien moet u ook eens kiezen voor het niet meer publiceren van columns. Ze worden steeds verwarder. Het begint écht wartaal te worden. Misschien heeft u een rustperiode nodig. Dan hebben gebruikers van westlanders.nu dat óók.
En reageer eens op reacties op uw columns. Het zou u sieren. Maar ik wed dat u die uitdaging niet aan durft te gaan. Want ú denkt gelijk te hebben......
Beste heer van den Berg,
Gelukkig leven wij in een land met vrijheid van menig uiting.
U bent zeer overtuigend/ fanatiek in uw geloof.
Daar put u kracht uit prima
Maar daar schuilt tevens het gevaar.
Te fanatieke aanhangers van welke geloof dan ook zijn vaak de bron van haat ,terreur en oorlogen.
Voorbeelden hiervan zijn er helaas in overvloed.
En ik had al zo'n koppijn!
Ik zal er alles aan doen.
Kan alstublieft Kerk en Staat gescheiden blijven?
Dank u !
@Hoek, slimme, Lepreden= Nederpel.
Maar dan omgedraaid. Snappie?
stem d66 weg!
Degene die deze columns kan stoppen, heeft mijn stem!
Helaas ben ik het niet eens met de schrijver van het bericht,hoe triest het ook is de meeste oorlogen in de wereld gaan om het geloof. En dat staat natuurlijk niet in de bijbel.Blijkbaar voor veel mensen een reden om elkaar in de haren te vliegen.
wederom een mooi verhaal zonder Jezus geen toekomst







wederom een mooi verhaal zonder Jezus geen toekomst



Leipreden is toch niet op vakantie het is zo stil
Holle kletspraat waar niemand wat mee opschiet. Een deprimerend begin van de zondag. Zo vind ik nooit rust.

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.