Column: Van Waarde?

Hans van den Berg

's-Gravenzande 24.03.2024 - Je komt er wel achter wanneer je gaat verhuizen en je 5/7 deel van je bezittingen weg moet doen, vanwege inperking van de ruimte.


Ik schreef je al over onze spectaculaire verhuizing in de voorbije maand. Wat een beleving op onze ouwe dag! Maar het is nu op een oor na gevild, om het zo maar eens uit te drukken.

Maar jonge, dat is me wel een dingetje; gelukkig kregen we ook een bekende BN'er over de vloer die ons van ons antiek afhielp op een voor deze tijd redelijke prijs. Mensenlief, wat verzamelt een mens al niet in ruim zestig jaar! Voor ons vaak geliefde 'kostbare' dingen, waar echter een ander mens ook maar wát voor overheeft.

Ik leurde er mee op Marktplaats en op Koopplein, en ook nog via andere kanalen, maar ik heb wel geconcludeerd dat ons volk verzadigd is, ongeveer. Bijna niemand wil wat, of misschien nog voor een bodemprijs of gratis! Nou ja, gratis? Dat is ook nog maar de vraag; ons geliefde zevendelige bankstel dumpten wij uiteindelijk in de container van de gemeentewerf, terwijl het wekenlang gratis aangeboden was, ook in losse delen!

Nu zijn wij bijna los, wij wonen al heel gezellig met het overgeblevene in onze seniorenwoning, zeg maar een soort B&B, met douche en toilet. Én voor en achtertuin, aan een woonerf. Klein en Knus! Ik kijk niet achterom naar wat we er eens voor betaalden, voor al die geliefde bezittingen, want dan slaap je niet meer vanwege de onderwaardering waar je tegenaan loopt!

Ja, onderwaardering, daar wilde ik het over hebben in deze bijzondere week waarin wij weer op weg zijn naar die bijzondere Goede Vrijdag, de dag die door christenen in ere wordt gehouden vanwege het feit dat hun God en Heiland Jezus eens, meer dan 2000 jaar geleden, aan een kruis werd gehangen, en daaraan stierf.

Het grootste gedeelte van de mensheid heeft er weinig of niets mee, maar toch krijgt het elk jaar wel weer enige aandacht, láng niet wat het zou moeten hebben, maar toch heeft het ook wel iets voor niet-christenen. In ons land is er elk jaar weer veel aandacht voor de Passion, een stuk wat in een stad op straat gespeeld wordt, en waarbij urenlang een groot kruis door de straten wordt gedragen!

Bekende BNers spelen de hoofdrollen en velen kunnen het in de huiskamer meebeleven. Wát mensen boeit? Is het de spanning, vindt men het zielig, heeft men met Jezus te doen? Wil men zodoende nog iets vasthouden van wat men vroeger thuis en op school hoorde, en leerde?

Ik schrijf er weer over omdat ik zo graag wil dat God de Vader én God de Zoon de waardering krijgen die Zij verdienen voor het Offer dat Zij brachten om mensen van de eeuwige dood te redden! Het is beschamend dat dát alles omvattende Offer dat Jezus bracht, door de eeuwen heen zó ondergewaardeerd is, én nog steeds wordt!

God deed het voor ONS, voor u en jou en mij; het was nódig voor ELK mens, ook voor JOU! Maar heel velen menen dat ze het béter weten, en dat het voor hén niet nodig was geweest!

Voor God, de Schepper van hemel en aarde, zijn wij állemaal zondaars, niemand uitgezonderd! Daar komt niemand onderuit! Het zit in ons, het kwaad, het zondige wordt doorgegeven; het is begonnen met de ongehoorzaamheid van de eerste mensen in het paradijs, en sindsdien is de zonde in de wereld, het kwaad, opstand tegen God, onder leiding van duivel en zijn demonen. Wij mensen kunnen dat niet meer goed maken, al doen we nog zoveel goede werken!

Er was een Verlosser nodig, een Redder, Iemand die voor ons de straf, die wij elk persoonlijk verdienen, zou willen dragen, zodat God ons zou kunnen vergeven. DáT deed JEZUS daar aan het kruis op die Vrijdag, sterven voor de hele mensheid, niemand uitgezonderd! En iedereen die DAT gelooft, en Jezus daarvoor dankzegt en Hem aanbidt, die mens ontkomt aan de toorn, de boosheid van God, en heeft een eeuwig heerlijk leven tot wachten, tot in eeuwigheid! Daarom is het zó belangrijk om er aandacht aan te besteden, het is het belangrijkste wat ooit heeft plaatsgevonden in de wereldgeschiedenis, dat sterven van JEZUS! Dát feit zou de allerhoogste waardering moeten krijgen die mensen kunnen geven,

de ALLERHOOGSTE !!

Je hoeft geen medelijden met Jezus te hebben, je hoeft Hem niet zielig te vinden, Jezus deed het heel bewust voor jou en mij, Hij heeft er voor gekózen, met Zijn volle verstand, om daar op Golgotha aan dat kruis te sterven, en Zijn Vader stond er voor 100% achter!! Uit liefde, diepe onuitsprekelijke liefde, omdat God weet wat u en jou en mij te wachten staat als Jezus dat Offer niet zou brengen.

Daarom is het feest op die Goede Vrijdag, elk jaar weer, voor elke christen, elke volgeling van Jezus, omdat hij/zij weet dat Jezus' sterven eeuwige verlossing, verzoening heeft gebracht! Halleluja, dank U Jezus!

Golgotha, waar eens mijn Heiland werd gekruist,
gehoond, bespot!
Daar droeg Hij de last der zonde,
die mij scheidde van mijn God.

Welk een brede stroom van liefde,
rijke bron van Gods gena,
stroomt de zondaar mild'lijktegen
Van het kruis van Golgotha.

Ja, Gods liefde, groot en machtig,
Dieper dan een oceaan,
Liet, om zondaars te behouden,
Zijne Eerstgeboorne gaan.

Jezus, Heiland, Vorst des levens,
vol van waarheid en gena,
Gij gaf Zelf Uw eigen leven
aan het kruis op Golgotha.

Kom, laat ons Zijn liefde prijzen,
stemt nu in met blij gemoed,
zing de Heer met blijde zangen,
prijs de kracht van Jezus' bloed.
Hij kwam neer om u te redden,
stierf voor jou op Golgotha.
Neem Zijn heil aan, wordt gelúkkig,
prijs de Heer, halleluja.

[J. de Heer 579]

H. van den Berg,
Tel. 06-15062838
E-mail: berg.services@telfort.nl

Reacties (4 reacties geplaatst)

Prijs Hem, voor zijn genade!!
In een wereld waar mensen té weinig van alles hebben.
Té weinig ruimte, te weinig spullen, té weinig eten etcetera.
Wat de één té veel heeft, heeft de ander te weinig.
De wereld is krom, christenen die zonder schaamte té veel hebben, té veel genieten ten koste van de ander, de flora, de fauna de gezonde lucht.
Ten koste van de gezondheid van de ander, het welzijn. Ten koste van die 10 woorden opdat men leve. Men liegt en bedriegt, misbruikt en mishandelt. Helaas ook met de Bijbel in de hand
Was het toch de Geest die de mens de natuur en al wat daarin is tot leven bracht?
Afval, afgeleidt van afvallige?


Laten we er voorzichtig mee zijn.
Het kruis verdient respect!

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.