Column: Welk geschenk?

Geplaatst door Westlanders.nu op 14-12-2019 01:05 - Gewijzigd op 15-12-2019 09:42

's-Gravenzande 12.12.2019 - Dat is de vraag waarmee miljoenen mensen zich in deze geschenkenmaand mee bezighouden in onze welvarende wereld.


Wat zal ik hem geven, wat zal ik haar geven, wat geven we de kinderen, wat geven en besteden we aan sinterklaascadeautjes en kerstgeschenken? Het aanbod is nog steeds overweldigend; folders, kranten, advertenties en reclame via tv, men offreert het alles alsof het gratis is, en nooit meer te krijgen zal zijn!  Al met al moet je sterk in je schoenen staan om al die aanvallen op je geefklieren te weerstaan! [je goedgeefsheid]

Het is natuurlijk een grote zegen dat we leven in een land waar we nog zo uit kunnen pakken! Economisch werd het voor ons land weer een goed jaar, ondanks alle sores rond de stikstof- CO2- en PFAS-perikelen, waardoor we in een situatie verkeren dat we ook uit kunnen delen!

Iets geven aan iemand kan heel plezierig zijn, ook al is het maar klein en soms niet eens nieuw. Ik denk nu aan de actie 'Schoenendoos' die daarop is gebaseerd; in deze dagen worden er duizenden dozen vervoerd naar landen waar men geen besef heeft van kado's geven aan elkaar. Dozen gevuld met [gebruikt] speelgoed en andere praktische dingen én iets lekkers, maken duizenden kinderen heel erg blij! En daar gaat het toch om, iemand écht blij maken!

Is dat in al onze welvaart nog mogelijk, je kind écht blij maken, voor lange tijd? Vaak hebben we al zoveel, en na enige tijd komt het allemaal in de kast, en daar staat het dan, jaar in, jaar uit. Het enige lichtpuntje is dan dat je het af zou kunnen geven voor die actie 'Schoenendoos'! Wélk geschenk geef je aan je kinderen?

Column; Boek[en]wijzer.

In dit verband werd ik bepaald bij een tekst uit de Bijbel waar Jezus zegt: "Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader in de hemel het goede geven aan hen die Hem daar om bidden."[Matt.7:11] Jezus bedoelt: "als je klopt, als je zoekt, als je bidt, dan zul je krijgen."[Matt.7:7] God is in het geven "mild en overvloedig"! [Ps.81] Zó'n Vader te hebben, dan kan je je geluk niet op! Daar kan geen sinterklaas of kerstman tegenop!

Als we het vandaag toch over geschenken hebben, God geeft ons élke dag zoveel zegeningen, dat we er zo aan gewoon zijn geraakt, dat we nauwelijks of nooit meer 'dank u wel' zeggen! Naast dat alles gaf Hij ons het meest kostbare Geschenk: Zijn eigen Zoon Jezus Christus! Hij kwam zoveel eeuwen geleden als een Baby naar de aarde, die bijzondere gebeurtenis waar we straks met kerst weer aan terugdenken. Kan je je er nog over verwonderen dat God Zélf, jouw en mijn Schepper, Zichzelf geboren liet worden omdat Hij een Mens wilde zijn, zoals jij en ik? Het meest kostbare geschenk dat in deze wereld ooit door een Vader aan kinderen is gegeven is J E Z U S !

In de Bijbel kun je het lezen: Gods liefde voor alle mensen ging zó ver dat alleen het Allerbeste goed genoeg was! "God had de mensen zó lief, dat Hij Zijn Zoon Jezus voor hen liet sterven, zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." [naar Joh.3:16]

Ja, want dát gebeurde; die Baby werd een Tiener, een jonge Man, een écht Mens, maar met één groot verschil, Hij was Gods Zoon, en zónder zonde! Daarom kon Hij voor ons de straf dragen die wij verdienden! Dáárom kon Jezus voor ons sterven, en onze zondeschuld op Zich nemen! En dát deed Hij, sterven aan een kruis, voor jou en voor mij en voor iedereen, zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. En daarom is het zo'n onbeschrijfelijk groot Geschenk, bestemd voor de héle mensheid!

Wat is het jammer dat heel veel mensen er niets van willen horen, en bedanken voor dit K A D O !  Misschien ben jij wel een van hen; je slooft je deze weken weer uit om je kinderen "goede gaven" te geven, terwijl  je hen het mooiste Geschenk onthoudt, misschien wel zonder dat je het zelf beseft! Vroeger heb je het misschien doorgekregen van je ouders, in de kerk en op de vereniging, dát Geschenk dat al 2000 jaar geleden naar de aarde kwam. Maar, uiteindelijk heb je er voor bedankt of, dat kan ook, je hecht er geen of weinig waarde meer aan, omdat je vindt dat het ouderwets is geworden, of dat je meent dat je in sprookjes hebt geloofd. En, ook al kom je nog in de kerk, af en toe, het zegt je niets meer.

En toch, beste lezer, is JEZUS Die geboren werd uit een maagd, Die als een Mens leefde onder de Israëlieten, Die vrijwillig stierf aan een kruis, Die drie dagen in Zijn graf verbleef en daarna opstond, en Die na veertig dagen weer terugging naar vanwaar Hij gekomen was, Die Man, God de Zoon, J E Z U S, is het Énige Geschenk dat óóit op deze aarde werd gegeven, wat eeuwigheidswaarde heeft! Dát is de Waarheid! Jezus zei het ook, wetende dat Hij het levenreddende KADO voor de mensheid zou worden: 'IK ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Alleen door Mij kan je bij de Vader komen."[Joh. 14:6] Mooier kan ik het kerstfeest niet maken; het zijn woorden van God Zélf, jouw en mijn Schepper! Het aanpakken of afwijzen van dit kostbare Geschenk zal uiteindelijk bepalen waar wij de eeuwigheid gaan doorbrengen: óf in eeuwige vreugde óf in eeuwige wroeging en spijt! Je kunt je keuze nog maken, in 2019! Waar zou je nog op wachten?

Heerlijk, heerlijk klinkt de vreugdetoon,
van de zaal'gen juichend bij Gods Zoon,
als zij vergaad'ren rondom de troon,
daar waar de eng'len staan.

Laat kind'ren komen,
zo klonk zijn stem,
spring op van vreugd,
verblijd u in Hem.

O, luister naar die lieflijke stem,
toef langer niet, maar kom.

Wil toch bedenken: Hij is nabij;
Volg dan Zijn stem,
ook u maakt Hij vrij.
Luister, Hij spreekt tot u en tot mij:
"Komt tot Mij, zondaars, kóm!"
[Joh. de Heer 240]

H. van den Berg,

Tel. 06-15062838
E-mail: berg.services@telfort.nl

Reacties ((geen reacties geplaatst))

Nog geen reactie geplaatst

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.