Cordon sanitaire?

Hans van den Berg

's-Gravenzande 08.02.2017 - Komende dagen gaan we het nodige spektakel beleven, dat staat vast! De messen worden geslepen


voor de komende verkiezing van de leden voor de Tweede Kamer. Hoe dan ook, er valt weer heel wat te kiezen nu 28 partijen zich in de strijd werpen! Aanvankelijk waren er 81 partijen [!]die interesse toonden om mee te doen, maar bij gebrek aan steunverklaringen en/of aan de waarborgsom haakte men af. Één ding is zeker, elke partij is gek op jouw stem! Ga er zorgvuldig mee om, want jouw stem, kan het verschil gaan maken!  Er wordt druk gespeculeerd over welke coalitie uiteindelijk aan het roer zal komen. Dat zou nog wel eens een lange weg kunnen worden, voor er een ploeg op het pluche komt te zitten!

Column; Geloofwaardig?

 

De enorme verschuiving die de peilingen laten zien, wordt dát werkelijkheid? De twee regeringspartijen komen dat wel zwáár gehavend uit de strijd met een verlies van 40 zetels! En hoe moet het dan verder wanneer de PVV de grootste partij zou worden, waar de peilingen heen wijzen, en er maar een enkele partij met Wilders en de zijnen de kar wil gaan trekken?

Cordon sanitaire, zoals men het wel noemt, is een techniek waarbij men een gevaarlijke situatie probeert te isoleren. In de binnenlandse politiek gebeurt dat als men een partij uitsluit en negeert, en consequent weigert om ze ergens bij te betrekken. In de jaren ’90 was er in België sprake van zo’n Cordon sanitaire tegen het Vlaams Blok, in het leven geroepen door de overige Vlaamse partijen, vanwege haar extreemrechtse en racistische ideeën. Ook ons parlement kende zo’n uitsluiting in 1990 van de Centrumdemocraten, geleid door Hans Janmaat. Het ziet er naar uit dat zich dit verschijnsel opnieuw gaat voordoen; er is geen onderlinge afspraak en de PVV wordt ook niet gemeden als het gaat om discussies. Maar de meeste partijen zien bij voorbaat al geen mogelijkheden tot samenwerking. En als Wilders zich onbuigzaam opstelt, dan valt er weinig te ‘vrijen’ met andere partijen, als ‘voorspel’ tot een verbintenis!

Het uitsluiten van mensen in het algemeen, zodat ze niet normaal kunnen functioneren, is verwerpelijk. Toch komt het meer voor dan je denkt, met name ‘achter de voordeur’. Vooral vrouwen en meisjes zijn er vaak het slachtoffer van, ook al denken zij vaak dat het ‘normaal’ is, en het zo hoort! In moslimlanden raken mensen die tot geloof in Jezus Christus komen, en het moslimgeloof vaarwel zeggen, heel vaak geïsoleerd. Zij worden bedreigd door familie en dorpsgenoten, en totaal genegeerd en afgescheiden. Maar in Gods woordenboek komt het woord uitsluiten of cordon sanitaire niet voor; Hij stelt Zich voor iedereen open; toen zijn Zoon Jezus op aarde was heeft Hij heel duidelijk gezegd hoe zijn Vader over iedereen dacht:

Want God heeft de wereld zo lief gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben.[”Joh. 3:16] In deze bekende Bijbeltekst komt Gods liefde en genade voor iedereen duidelijk tot uitdrukking! Je afkomst, je verleden, je fouten en gebreken zullen bij Hem nooit een reden zijn om je buiten te sluiten van Zijn genade, nooit! Wie gelooft in dat grote Geschenk dat God gaf in zijn Zoon, is voor eeuwig behouden en mag voor eeuwig zijn of haar intrek nemen in Gods heerlijkheid!

De apostel Paulus zegt het ook nog eens heel duidelijk tegen de Romeinen, en vandaag tegen ons: “Maar nu is aan het licht gekomen dat God de mens buiten de wet om vrijspraak wil geven. [-] Deze rechtvaardigheid voor God wordt bereikt door op Jezus Christus te vertrouwen. Dit geldt voor alle mensen die in Hem geloven, wie zij ook zijn.” [Rom.3:21-22, het Boek] Zie je wel, je kunt daar je eigen naam invullen, het geldt ook voor jou!

Misschien voel je je buitengesloten in deze wereld, waar groepsvorming en partijschappen gebruikelijk zijn. Maar God heeft u op het oog, en jou ook! Bij Hem ben je welkom, al is het midden in de nacht! En Hij bergt je voor eeuwig in Zijn hut! [Ps. 27:5] Dat wil zeggen dat je voor eeuwig veilig bent en nooit meer angst hoeft te hebben, of je achtergesteld hoeft te voelen.

Daar is plaats voor iedereen, wie het ook is; God houdt van álle mensen, op wélke partij ze ook gaan stemmen! Trouwens, Jezus stierf ook voor álle ministers en partijleiders en lijsttrekkers aan het kruis! Er is maar één ding wat God vraagt aan mij en jou en aan al die mensen: Geloof in het offer dat mijn Zoon Jezus heeft gebracht, aan het kruis, en de deur staat wagenwijd voor je open. Geloof me, beste lezer, dit is geen sprookjesverhaal of het in deze dagen gebruikelijke nepnieuws, hier kan je voor 100% van op aan!

De keus moet duidelijk zijn, voor iedereen; als je later toch buitengesloten wordt, en verwezen naar een eeuwig cordon sanitaire, dan kun je alleen jezélf maar verwijten! Laat dit een ‘kieswijzer’ voor je zijn, je Leven hangt er vanaf, je leven dat je in de eeuwigheid gaat doorbrengen! Blijf geen zwevende kiezer als het om Jezus gaat, maar kies vastbesloten voor Hem, Die al lang geleden voor jou koos en Zijn leven voor je gaf!      

Zo lief had God de Vader ons,
dat Hij zijn eigen Zoon zond
tot heil van ons gebroken hart,
omdat Hij ons zo kostbaar vond.
Hoe diep en schrijnend was Gods pijn
toen Hij zijn Zoon zo lijden zag;
toch is het Jezus' bloed dat ons
weer dicht in Zijn nabijheid bracht.
 
O zie de Mens daar aan het kruis,
met al mijn schuld beladen;
beschaamd hoor ik mijn eigen stem
Hem loochenen en smaden.
Het was mijn zonde die Hij droeg,
totdat Hij riep: ‘Het is volbracht!';
Zijn laatste adem bracht mij hoop,
Zijn sterven werd mijn levenskracht.
 
Ik roem niet meer in eigen kracht,
in gaven, in wat wijsheid is;
ik roem alleen nog in de Heer,
Zijn dood en Zijn verrijzenis.
Hoe zou ik delen in Zijn loon,
de zege die Hij heeft behaald?
Maar dit weet ik met heel mijn hart:
Zijn offer heeft mijn schuld betaald. [opw.509]

 

 

Reacties (1 reactie geplaatst)

Mensen wat is dit toch...? Ik was er toch "heilig" van overtuigd dat de scheiding van kerk en staat sedert 1795 reeds is los gelaten. Waarom moet er dan weer iemand zo nodig de komende 2e kamer verkiezing aangrijpen om zijn geloofssprookje weer over zijn medemens uit te storten. Wij als Nederlanders zijn er juist trots op dat dit al heel lang niet meer gebeurd en de mensen daarom in vrijheid in ons land kunnen samen leven. Beste heer Van den Berg, doe dit gewoon binnen uw eigen inmiddels bijna uitgestorven, beschermde geloofsclubje en val uw medemens daar niet meer mee lastig. En wilt u toch zo nodig uw optiek over onze politiek onaneren, dan verzoek ik u vriendelijk om dit in de toekomst zonder uw geloofsovertuiging uit te spreken.

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.