Goeie raad......Duur?

Geplaatst door Westlanders.nu op 25-12-2019 04:19 - Gewijzigd op 25-12-2019 09:30

's-Gravenzande 25.12.2019 - Dit is bijna de laatste column van 2019; als je dit leest verglijden de laatste weken van het jaar,


en ligt een groot gedeelte van het bedrijfsleven stil, in afwachting van het nieuwe jaar! En tallozen genieten van hun vrije dagen, hun kerstpakketten, gratificaties en cadeaus. Maar als afsluiting van het jaar, en op weg naar 2020, wil ik je nog een goeie raad meegeven, in de hoop dat je die wilt aannemen.

In een tijd als deze snakt men naar duidelijke, eerlijke adviezen, waarbij niet het eigen belang voorop staat! Kom er maar eens om, zult u denken, na alles wat er al is mis gegaan, dit jaar!

Verdeeldheid is er alom! Wat ons land betreft hoef ik het niet te schetsen; boeren en bouwers rijden af en aan om hun onvrede en ongenoegen te demonstreren. Er is een roep om woningen, en een roep om vermindering van PFAS! Boeren strijden om behoud van hun bedrijven, en de klimaatdrammers om het behoud van hun natuur. In Amerika wil een deel van de bevolking hun president de laan uit sturen vanwege misbruik van macht, het andere deel prijst hem om de welvaart die hij heeft gebracht! In Israel bereidt men de derde ronde verkiezingen voor, in één jaar tijd, omdat men zó verdeeld is! De Brexit van Engeland schijnt nu met Boris J. tot een einde gebracht te worden, na een drie jaar durende klucht van verdeeldheid!

Duizend jaar vóór Christus op aarde kwam schreef de koning van Israël, Salomo, al: “Soms denkt iemand op de goede weg te zijn, maar blijkt die naar de dood te voeren.”[Spr. 14:12, het Boek] En zo blijkt nu ook weer opnieuw: “Er is niets nieuws onder de zon,” en dat schreef Salomo óók al, in die tijd!

Maar wij leven nu al weer meer dan 2000 jaar ná Christus, en de aardbewoners in vele landen maken zich op om Zijn verjaardag te vieren, vaak op een heel merkwaardige manier, maar daar wil ik het nu niet over hebben.

Column; Jezus kwam.., en Hij komt wéér!

250 jaar na Salomo leefde Jesaja als profeet in Israël; het waren donkere tijden, de mensen keerden zich af van God en gingen afgoden achterna, en raadpleegden waarzeggers en mediums, precies als in déze tijd! Het zag er hopeloos en donker uit, en toch kwam Jesaja met een opmerkelijke, ‘lichtgevende’ profetie, een boodschap die hij van God door moest geven!

Nadat hij profeteert dat in de toekomst de duisternis en ellende zal verdwijnen, zegt hij: “Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt Hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat Hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.”[Jes. 9:5]

Nadien is Jezus gekomen, zoals voorzegd; van Baby groeide Hij uit tot een volwassen Man, Die liefdevol rondging onder Zijn volk, weldoende, maar ook met duidelijk onderwijs, zonder compromissen! Hij vertelde over Zijn Vader en Zijn normen en waarden; Hij openbaarde Zich als “de Weg, de Waarheid en het Leven”, en maakte duidelijk dat Zijn lijden en sterven voor de mensen de Weg naar Zijn Vader zou openen! Hij was en is de Wonderbare Raadsman, die uiteindelijk door Zijn leven en sterven de zonde en de macht van de duivel overwon, en met Zijn opstanding de macht van de Dood! Hij keerde terug naar Zijn Vader maar bleef bij ons met Zijn Geest en Zijn Woord, waarmee Hij ieder die dat wil, terzijde staat en goddelijke leiding en raad geeft!

Het is ‘goede, maar wel dure raad’, het kostte Hem zijn léven, en toch is het pro Deo, om Gods wil gratis!

Ook in het voorbije jaar is wel gebleken hoe wankel hier alles is, en dat “de Here de raad der volken verbreekt, en de gedachten der natiën verijdelt”! [Ps. 33:10] God is lankmoedig en geduldig, en lang laat Hij soms toe dat mensen er een puinhoop van maken en in zonde leven, maar dan gebeuren er plotsklaps dingen waar wij geen verklaring voor hebben, maar waarover we in de Bijbel wel duidelijkheid vinden. Terugkijkend naar de afgelopen tijd is het verbluffend dat, wat God spreekt tot Israël, net zo goed vandaag tot ons gesproken had kunnen zijn! Haggaï, een profeet die 250 jaar later dan Jesaja leefde, moest tegen Israël zeggen, nadat ze ook ramp na ramp hadden meegemaakt: “Denk toch eens goed na, Ga na wat u hebt gedaan en wat het gevolg ervan is geweest. U rekende op veel, maar kreeg weinig. En toen u het binnenhaalde , blies Ik het weg. Niets bleef over. En waarom? Omdat Mijn tempel in puin ligt, terwijl u allemaal voor uw eigen huis loopt te draven.”[Haggaï 1:9-10, het Boek] Wat het betekent voor nu? Álles voor ons, en voor God geen tijd en geen plaats!

Wordt het ook voor ons, als volk van Nederland, niet de hoogste tijd om ons tot God te keren, en om, voor het eerst of opnieuw, die Wonderbare Raadsman te raadplegen? God laat niet met zich spotten; het Kind dat eens kwam als Redder der wereld, staat klaar om weer te komen, als Koning der Koningen! Ben je er klaar voor om Hem te ontvangen, om Jezus te ontmoeten, als jouw Redder?

Als je er geen raad mee weet, ga dan te rade bij die Wonderbare Raadsman, Gods Zoon! Hij laat geen bidder staan en geeft goede raad, die duurzaam is en eeuwig rendement geeft!

Van harte wens ik je déze Raadsman toe, Die wás en is en kómt! En heel veel dagen van zegen, nu, en straks in twintigtwintig!

H. van den Berg, tel. 06-15062838/e-mail: berg.services@telfort.nl

Reacties ((geen reacties geplaatst))

Nog geen reactie geplaatst

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.