Uitgenodigd……….?

Geplaatst door Westlanders.nu op 23-07-2011 18:39 - Gewijzigd op 24-07-2011 04:55

's Gravenzande 24.07.2011 - Je hebt het zo niet in de gaten, maar als je er eens op let dat word je bijna dagelijks uitgenodigd om iets te doen of om iets niet te doen.  

Zo werd ik vorige week door de Nederlandse Staatsloterij uitgenodigd om mee te doen; ze is jarig en trakteerde op een gratis lot, maar dan moest ik eerst wel meedoen! Ook was er een invitatie van Pillar of Fire om naar Bart Repko te komen luisteren en Zaterdag was ik uitgenodigd op een babyparty, en die Zaterdag daarvoor ook al.

Zondag nodigden wij mensen uit op de koffie, ’s middags kwam er bezoek naar aanleiding van eerdere uitnodiging,  en ’s avonds kwamen er onverwacht buren op bezoek, die we lang geleden al eens gevraagd hadden. Vandaag werd ik uitgenodigd om een petitie te ondertekenen, gericht tegen een pedofielenvereniging, http://petities.nl/petitie/neetegen-de-pedofielenvereniging-martijn en voor deze week ben ik door iemand uitgenodigd om te komen scrabbelen en om op Woensdagavond naar de bidstond van onze kerk te komen!

Dat was slechts voor één week; daarnaast zijn er talrijke uitnodigingen om een website op internet te bezoeken, nodigen bladen en folders ons uit om winkelcentra te bezoeken, supermarkten, woonboulevards, vakantieparadijzen en wat al niet! En zo leven we ons luxe leventje voort, in onze westerse wereld; we nodigen en worden genodigd en moeten onze aandacht verdelen over tal van dingen die onze aandacht vragen.

Wat wél en wat niet? Wat moeten we wél doen en waar moeten we niet op ingaan? Keuzes maken in de uitnodigingen die op ons afkomen, niet zo zeer of we wel of niet naar een verjaardagsfeestje gaan, maar kiezen tussen die dingen die invloed op ons leven willen [gaan] uitoefenen! Dat is veel belangrijker dat dat je op dit moment misschien denkt; misschien heb je vakantie en nodigt het onderwerp niet direct uit tot nadenken, net zoals het weer van deze dagen, dat ook niet écht uitnodigt om vakantie te houden.

Of je hoofd staat er helemaal niet naar en heb je heel andere zorgen om je druk over te maken. Hoe dan ook, ik geloof dat het van het grootste belang is om de juiste afweging te maken bij het doen of het accepteren van uitnodigingen. En dan gaat het mij natuurlijk om die invitaties die ingrijpend zijn voor ons leven. Wat accepteren we en wat wijzen we af? De wereld zendt ze ons onophoudelijk, invitaties die er aanlokkelijk uitzien, maar die het verderf in zich dragen!

In dat verband schrijft Paulus aan de Korintiërs van die tijd: “Satan zelf doet zich voor als een engel van het licht. Het is dus niets bijzonders als ook zijn dienaars zich voordoen als dienaars van gerechtigheid.”[2 Kor.11:14-15, HSV] 2000 jaar geleden waarschuwde Jezus ons, mensen van deze tijd, al, om op te letten en ons niet in te laten met de valse leraars die in de eindtijd zouden opstaan. [Mat.24: 11,24]

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar hoe velen zijn er niet die toch die dwaalleraars zijn gevolgd, en afgeweken van Gods normen en waarden? Daarnaast zijn er in het ‘gewone leven’ vele miljoenen verslaafd geraakt omdat ze ingingen op de aanlokkelijke uitnodigingen m.b.t. drank, drugs, seks, e.a.

Als we dicht bij God en Zijn Handboek, de Bijbel, waren gebleven, en alleen maar geluisterd hadden naar Zijn uitnodigingen, en dáár gehoor aan hadden gegeven, dan was het de mensheid goed blijven gaan! Absoluut zéker! Die Enige eeuwige God, Die het zó goed met ons voorheeft liet door de profeet Jesaja al eeuwen geleden een duidelijke uitnodiging horen, die nog altijd geldt: “Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand anders.”[Jes.45:22] Heeft u dat al gedaan, en jij, heb jij je al gewend tot die God Die je wilt verlossen? Of heb je het te druk met al die aardse uitnodigingen?

Pakweg 2500 jaar geleden werd Israël geregeerd door tal van koningen; velen deden niet wat de God van Israël geboden had, en werd het vaak een goddeloos zooitje. Op een gegeven moment werd Zedekia koning over het tweestammen rijk; hij luisterde wél naar wat God had voorgeschreven en er vond een geweldige geestelijke herleving plaats, onder zijn regering! Hij was nog maar 25 jaar, maar hij deed wat juist was in de ogen van de Heere.[2 Kron. 29]

Op een gegeven moment wilde hij ook het Pascha weer vieren met zijn volk, een feest dat al jaren lang was versloft, maar waarvan God geboden had dat zij het elk jaar, op de 14e van de eerste maand, moesten vieren. Hij pakte het serieus beet en stuurde ijlboden niet alleen naar zijn eigen twee stammen, maar ook naar de tien stammen van Israël. En zijn dringende uitnodiging, gericht aan heel het volk, was luid en duidelijk! “Israëlieten, bekeer u tot de Heere, de God van Abraham en Izak en Israël. Dan zal Hij terugkeren tot u. En wees niet als uw vaderen en als uw broeders die ontrouw waren aan God. Wees nu niet halsstarrig zoals uw vaderen. Geef de Heere de hand en kom naar Zijn heiligdom, en dien de Heere uw God. [2 Kron.30: 6-8, HSV] Aan deze invitatie gaven velen gehoor, maar ook waren er velen die hen uitlachten en bespotten! [vs.10]

Nu zijn we zoveel eeuwen later; Jezus, Gods Zoon, is gekomen om redding te brengen voor alle mensen, en Hij heeft álles volbracht! En ieder die dát persoonlijk en oprecht gelooft, zal niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben, zo belooft deze Redder der wereld! Maar ook nu zijn er velen die er om lachen en er mee spotten, en die de uitnodiging in de wind slaan! Dát is heel verdrietig voor God en Zijn Zoon Die er álles voor over hadden om ons voor eeuwig te redden.

Maar het is desastreus voor hem en haar die er om lacht en halsstarrig blijft! Zonder Jezus als Verlosser wacht hen een onvoorstelbare eeuwige ellende! Maar nog is er genadetijd en ‘Nog wekt u de Heiland en nog is er raad, sta op uit de doden, ’t is  spoedig te laat!’[lied 462] De uitnodiging van God aan u en aan jou is álles omvattend! Als je er op in gaat dan krijg je Rust en een Vrede die alle verstand te boven gaat! Een hoopvolle toekomst en eeuwig leven in een nieuwe hemel en op een nieuwe aarde! En het toppunt dat Jezus Zelf belooft:”Wees niet bevreesd[…]want het heeft uw Vader behaagd u het Koninkrijk te geven.”

[Luc.12:32] Je bent uitgenodigd, ook vandaag weer; wat zal je antwoord zijn?

H. van den Berg, tel. 06-15062838/e.mail: berg.services@telfort.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties ((geen reacties geplaatst))

Nog geen reactie geplaatst

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.