Hoverboard veroorzaakt binnenbrand

Henk van der Plas

Kwintsheul 22.08.2018 - Woensdagmiddag vond even voor 16:00 uur aan de Pastoor Vinkesteynstraat in Kwintsheul een binnenbrand plaats in een slaapkamer.

Een van de kinderen wilde zijn hoverboard opladen op zijn slaapkamer, maar eenmaal aan de oplader vloog de hoverboard in brand vanwege kortsluiting. De bewoners hebben de binnenbrand eerst met emmers water geblust en daarna een blusdeken over de verbrande hoverboard gegooid.

Daarna is de zwartgeblakerde hoverboard naar buiten gebracht. De brandweer was snel ter plaatse, maar hoefde geen bluswerk meer te verrichten. Wel hebben zij de slaapkamer nog gecontroleerd.

Een aantal bewoners zijn door ambulancepersoneel op rookinhaling nagekeken in de ambulance. Van hoverboarden is bekend dat er kans op kostluiting bestaat tijdens het opladen; ze hebben al tot wat woningbranden geleid. 

Het advies luidt dan ook om nooit een hoverboard op te laden als u niet thuis bent. Maar soms vliegen ze ook spontaan in brand (zie filmpje) en dan met name de goedkope(re) merken.